Touch-screen-skærmene på SAS Plus. Foto: Danny Longhi Andreasen

SAS Plus med god komfort trods skønhedsfejl

ANMELDELSE: En langdistanceflyvning på SAS Plus er en solid oplevelse med god service og forplejning, men flyrejsen blev skæmmet af nogle irriterende fejl.

Baggrund
Sammen med min bror tog jeg i begyndelsen af november en impulsiv beslutning, da vi bestilte en julerejse til Boston for at opleve den amerikanske storby og ikke mindst nyde tre kampe fra verdens bedste ishockeyliga, NHL.

Om flyvningen
Flynummer: SK927
Fra/til: København – Boston
Flyselskab: SAS
Flytype: Airbus A330-300
Serviceklasse: SAS Plus
Bagage: Indchecket og håndbagage
Sæde: 21A

Flyveturen gik fra Københavns Lufthavn til Boston Logan International Airport på SAS’ rute SK927, og vi valgte at opgradere rejsen og flyve på SAS Plus, som giver mere komfort på rejsen. Afrejsedato var den 18. december.

Før rejsen
SAS havde på forhånd udsendt en SMS, hvori de opfordrede til at møde op i lufthavnen i ekstra god tid på grund af nye regler fra de amerikanske myndigheder. Vi ankom til Terminal 3 cirka to timer og 10 minutter inden afgang, og det skulle vise sig at være rigeligt med tid.

Check-in blev foretaget ved en skranke med personlig betjening, da køen til SAS Plus/SAS Business stort set var ikke-eksisterende. Hver passager kan checke to stykker bagage ind á 23 kilo, men vi nøjedes med en kuffert hver til vores seks-dages rejse. Herudover lidt håndbagage. Betjeningen var venlig og effektiv, og få minutter senere strøg vi gennem SAS Fast Track. Der var stadig præcis to timer til afgang klokken 12.50.

I lufthavnen
SAS-loungen ligger få skridt fra sikkerhedskontrollen, og der tilbragte vi en times tid med sen morgenmad og drikkevarer. Et udmærket udvalg til de relativt mange gæster i loungen.

Airbus A330-flyet fra SAS ved Gate C33 i Københavns Lufthavn. Foto: Danny Longhi Andreasen

Herefter smuttede vi nemt og gnidningsfrit gennem den automatiske paskontrol, der ligger et minuts gang fra loungen, og kursen blev sat mod gate C33 kun et par minutter længere fremme. Vi var ved gaten 50 minutter før planmæssig afgang.

Boarding
Da vi nærmede os gaten, kom SAS-flyet til syne gennem de store panoramavinduer i Finger C. Den næsten otte timer lange flyvetur til Boston skulle foregå i en Airbus A330-300. Flyet havde registreringsnummer LN-RKH og tilnavnet Emund Viking.

Det stod imidlertid hurtigt klart, at afgangen klokken 12.50 ville blive forsinket. Efter sparsomt med information i højttaleranlægget blev det efter længere tids venten oplyst, at mekanikerne kæmpede med en drilsk ventil i forbindelse med tankningen af flyet. Der kom heldigvis styr på situationen, og SAS Business- og SAS Plus-passagererne blev som de første kaldt ombord på flyet klokken 13.15.

Sædet ved ankomst i A330-flyet. Foto: Danny Longhi Andreasen

Personalet tog pænt imod ved indgangen til flyet, og jeg fandt straks sæde 21A. I sædet var der en flaske vand, en pude og et tæppe. Turen til Boston ville foregå i en mere end halvtom SAS Plus-kabine med kun 11 passagerer til 49 sæder denne eftermiddag. Dermed også rigeligt med plads til håndbagagen.

Push-back af SAS-flyet klokken 13.52, hvilket var én time og to minutter efter tidtabellen. Det store Airbus-fly gik i luften klokken 14.04.

Sædet og underholdningssystemet
SAS Plus på langdistanceruter har klare fordele i forhold til SAS Go. Der er mere plads til benene, og sæderne er bredere, ligesom der er justerbar nakke- og fodstøtte. Farverne er afdæmpede, mørke nuancer og behagelige at tilbringe flere timer i. En særdeles lækker kabine.

Der er både almindeligt stik og mulighed for at oplade via USB-stik, og begge er nemt tilgængelige henholdsvis nede ved benene og ved touch-screen-skærmen. SAS forklarer desuden på en trykt folder, hvordan man nemt og hurtigt tilkobler sig WiFi på flyveturen. Det stod dog hurtigt klart, at internetforbindelsen slet ikke virkede. Jeg kæmpede i flere omgange med at få det til at virke uden held. Til sidst spurgte jeg en stewardesse om hjælp, men hun kunne ikke løse problemet.

Touch-screen-skærmene på SAS Plus. Foto: Danny Longhi Andreasen

Underholdningssystemet indebærer blandt andet mulighed for at se film og dokumentarer, spille spil og høre musik. SAS tilbyder kun lidt over 60 film, hvoraf flere havde premieredato for mange år siden.

Et andet klart minus – for mig – er, at ’Moving Map’ ikke fungerede på hele flyet. Den indeholder normalt spændende og relevant fakta om flyveturen som for eksempel flyvehastighed, højde og ankomsttidstidspunkt, ligesom der er et fint verdenskort med flyets position undervejs. Det viste sig på hjemturen, at vi skulle flyve med nøjagtig samme fly, og her virkede ’Moving Map’ stadig ikke. Og det var seks døgn senere.

Måltider og service
Opvartningen undervejs fejlede intet. Vi blev løbende tilbudt drikkevarer – før, under og efter måltiderne – og alt var gratis. Og måltiderne var ganske udmærkede set i forhold til den valgte klasse.

Omkring en time efter afgang fik vi serveret en delikat tre-retters menu. Til forret var der kartoffelsalat med rejer, og den varme hovedret bød på kylling med kartoffelmos. Vi sluttede måltidet af med en kokoskage til den søde tand. Retterne er tydeligt inspireret af det skandinaviske køkken. Jeg bestilte cola og rødvin til maden.

En tre-retters menu en time efter afagng. Foto: Danny Longhi Andreasen

Cirka halvanden time før ankomst i Boston blev der serveret en let omgang mad, der stillede den værste sult. Løbende var der også mulighed for nødder og slik.

Jeg kunne intet udsætte på servicen undervejs.

Ankomst
Vi ankom – efter små otte timers flyvning – klokken 15.51 lokal tid i Boston Logan International Airport, og landingen var udført til perfektion under relativt rolige vejrforhold. A330-flyet taxiede ind til gate E5, hvor vi parkerede nogle minutter senere. Ankomst var dermed små 40 minutter efter tidtabellen.

Inden vi fik set os om, var vi inde i lufthavnsterminalen, og herfra gik tingene yderst nemt.

Vi drønede lynhurtigt igennem en automatisk paskontrol, hvor vi scannede passet og svarede på en række spørgsmål, som vi ellers også havde gjort på et papir i flyet. Vi fortsatte til bagagebåndet, der klokken 16.30 begyndte at rulle med kufferter i alle størrelser. Min kuffert havde et orange ’Priority’-mærke, og den dukkede også frem som en af de første. Til gengæld måtte min lillebror vente en del længere tid, på trods af han havde samme mærkat på sin kuffert.

Samlet bedømmelse
Alt i alt havde jeg en glimrende flyrejse på SAS Plus. Personalet var ikke på overarbejde på det halvtomme fly, og der blev leveret en god og venlig betjening hele vejen. Maden var fin, men fraværet af ’Moving Map’, WiFi og et begrænset udvalg af film trækker oplevelsen ned. Og så var det langt fra den bedste begyndelse på turen, at flyet blev forsinket fra Københavns Lufthavn.

SAS leverede dog overordnet set et fint produkt, hvor pengene er godt givet ud, hvis man ønsker mere plads og bedre og større forplejning på den lange flyvetur over Atlanterhavet.

Baggrund Sammen med min bror tog jeg i begyndelsen af november en impulsiv beslutning, da vi bestilte en julerejse til Boston for at opleve den amerikanske storby og ikke mindst nyde tre kampe fra verdens bedste ishockeyliga, NHL. Om flyvningen Flynummer: SK927 Fra/til: København - Boston Flyselskab: SAS Flytype: Airbus A330-300 Serviceklasse: SAS Plus Bagage: Indchecket og håndbagage Sæde: 21A Flyveturen gik fra Københavns Lufthavn til Boston Logan International Airport på SAS’ rute SK927, og vi valgte at opgradere rejsen og flyve på SAS Plus, som giver mere komfort på rejsen. Afrejsedato var den 18. december. Før rejsen SAS havde på forhånd udsendt…

Bedømmelse

Total bedømmelse

Oversigt :
Plus: Behagelig kabine, venlig betjening, god mad.

Minus: Forsinket fly, ikke-fungerende Wi-Fi, fejlmeldt ’Moving Map’