SAS revolutionerer bagagekonceptet

Fra den 1. oktober vil SAS indføre et nyt og mere forenklet bagagekoncept. Hidtil har bagagekonceptet tilladt en maksimal vægtgrænse ved rejser i Europa og til Asien samt et antalsbegræsning ved rejser til USA. Fremover bliver det en kombination af vægt og antal på alle destinationer.

SAS er det første selskab i Star Alliance, der ensretter sit bagagekoncept. Det sker nårselskabet den 1. oktober indfører nye bagageregler på selskabets flyvninger.

Hidtil har SAS anvendt det såkaldte “piece concept“ ved rejser til USA, Canada og Mexico samt “weight concept“ indenfor Europa og til Asien. “Piece concept“ har betydet, at der maksimalt må medbringes 2 stykker bagage af 23 kg pr. stk (32 kg på Business Class) med maksimale mål på 158 cm (længde+bredde+højde). Vægtkonceptet indenfor Europa og til Asien har haft en begrænsning på 20 kg pr. passager på Economy og Economy Extra, mens det hidtil har været tilladt at medbringe 30 kg på Business Class.

Det nye bagagekoncept er en kombination af de totidligere koncepter og betyder rent konkret følgende:

Economy Class
Hidtil max. 20 kg – fra 01OKT10 nu 23 kg. og max. 1 stykke bagage

Economy Extra
Hidtil max. 20/30 kg – fra 01OKT10 nu 2 x 23 kg og max. 2 stykker bagage

Business Class
Hidtil max. 30 kg – fra 01OKT10 nu2 x32 kg og max. 3 stykker bagage

Herudover får alle EuroBonus-medlemmer påGuld- og sølvniveaumulighed for frit at indchecke ét ekstra stykke bagage på henholdsvis 23eller 32kg. – afhængig af, hvilkenklasse der rejses på. EuroBonus Pandion-medlemmerne fårfremover mulighed for altidfrit at indchecke to ekstra stykker bagage udover det tilladte.

Såfremt man alligevel ikke er i stand til at holde sig indenfor bagagegrænserne, er det stadig muligt at tilkøbe ekstra bagage.

På indenrigsrejser skal der betales mellem 20 og 30 € for ekstra bagage. Indenfor Europa er ekstra-tillægget mellem 30 og 45 €, mens det på interkontinentale rejser løber op i et tillæg på mellem 40 og 60 € pr. enkeltstrækning.

“For de allerfleste af vore passagerer forøges den mængde bagage man kan medtage. Desuden sker der også forbedringer for vore EuroBonus medlemmer,blandt andet får vores Sølv-medlemmer altid 1 stk ekstra bagage med,“ siger Per Møller Jensen, Vice President for Brand, Marketing og EuroBonus i SAS til Boarding.dk.

Passagerer på SAS-ruterne til og fra USA mister dog fremover 18 kg på Economy Extra, mens de nye regler ikke vil have betydning, hvis der rejses på Economy eller Business.

De nye regler træder i kraft for alle reservationer der foretages fra den 1. juli og med afrejse efter den 1. oktober. Det forventes, at andre Star Alliance-medlemmer med tiden vil følge de nye bagageregler hos SAS, der også gælder på datterselskaberne Blue 1 og Widerøe. SAS gør dog opmærksom på, at man som rejsende kan opleve, at andre selskaber ikke har en så generøs bagagepolitik og derfor kan risikere at betale tillæg, når andre selskaber er involveret i samme billet – den såkaldte “interlining“.

Det hollandske luftfartsselskab KLM indførte pr. 28. marts som det første europæiske selskab en forenklet bagagepolitik, der indeholder en række elementer, der også går igen i den nye SAS-bagagepolitik. Der er derfor ingen tvivl om, at KLM og SAS hver for sig har sat nye standarder for fremtidens bagageregler indenfor luftfarten.