SAS: Samme flytype gjorde HiFly-hjælp nemt

At flytypen var den samme som deres egne langdistancefly gjorde det nemt at få hjælp fra HiFly, lyder SAS’ evaluering efter 14 dages hjælp.

Når SAS-ruten SK925 fra København til Washington D.C.’s Dulles Lufthavn i dag letter fra Amager vil der rent konkret være tale om den sidste flyvning, som det portugisiske luftfartsselskab HiFly udfører for SAS med et af selskabets Airbus A340-300 fly. Siden 21. november har HiFly-flyet betjent den daglige rute til USA’s hovedstad på grund af at et større check af et af SAS’ egne langdistancefly trak ud.

Og selvom den sidste rotation således ikke er gennemført, så er SAS ikke bange for allerede nu at erklære sig godt tilfreds med HiFly-flyet.

”Det faktum, at HiFly flyver med en Airbus A340, som vi også selv opererer, bevirker en glat og lettere handlingproces. Det betyder meget for helhedsoplevelsen,” pointerer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS på baggrund af tilbagemeldinger fra de kolleger, der har stået i check-in skrankerne og været til stede i gaten ved afgangene med HiFly-flyet.

På niveau med egne fly
Henover sommeren og gennem flere uger i oktober havde SAS hyret amerikanske Omni Air til at operere et Boeing 767-fly som reserve- og vikarfly på selskabets langdistanceruter. Flyet fløj i flere omgange fast på ruten mellem København og Washington på samme facon, som HiFly’s Airbus-fly har gjort det de sidste 14 dage.

Omni Air-flyets indretning og service mødte en del kritik fra SAS-passagerer. Luftfartsselskabet ønsker ikke at udtale sig om hvilket selskabs fly man var mest tilfreds med. Men servicen hos HiFly var på niveau med servicen på selskabets egne fly, vurderer SAS.

”Standarden og servicen ombord har været meget i tråd med vores egen. Det har bevirket at kunderne har reageret positivt, og det har kun været minimalt med de mindre positive kommentarer,” fortæller pressechefen.

Vikarfly hos Norwegian
Det er dog ikke på alle parametre, at HiFly-flyet har præsteret godt. Den seneste uge har flyet hver dag ifølge data fra Flightradar24.com været forsinket i ankomsten til Washington med mellem 30 og 60 minutter. Og et lignende billede tegner sig for ankomsten til København, hvor forsinkelsen en enkelt dag har været mere end en time.

Det fly, som HiFly benyttede på SAS-ruten, har henover sommeren sammen med et søsterfly i stor stil ageret vikarfly for SAS’ ærkerival Norwegians to første Dreamliner-fly på nordmændenes højtprofilerede langdistanceruter. Både da Dreamliner-flyene blev forsinket adskillige måneder fra fabrikken og da store tekniske problemer tvang Norwegian til at sætte det ene af de to fly på jorden i flere uger, var det HiFly-flyet der trådte til.