SAS Airbus A340-300.

SAS: Slut med no-show på langdistanceruter

SAS skærper fra i morgen kursen overfor såkaldte no-shows på de interkontinentale ruter.

Det skal være slut med at reservere flyvninger med SAS uden efterfølgende at udstede en flybillet. Derfor vil SAS fra i morgen den 14. maj skærpe kursen overfor alle bookinger med no-show på interkontinentale flyvninger.

Således vil SAS Revenue Management fra den 14. maj annullere samtlige strækninger med SAS og Widerøe i bookinger, i de tilfælde, hvor en passager er no-show på en interkontinental strækning med SAS og der ikke er registreret et billetnummer i bookingen.

Dermed udvides no-show politikken til at omfatte samtlige flyvninger hos SAS, uanset billettype og serviceklasse.

”Det har mange negative effekter, at der er no-shows, uden at billetten er blevet udstedt. Der er noget praktisk om omkostningstungt i forhold til catering, men også når der skal udregnes forbrug af fuel samt beregning af vægt og balance på den enkelte flyvning. Herudover vil vi gerne sælge billetten til en anden, i stedet for at flysædet står tomt,“ forklarer pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark.

Hun forventer ikke, at de ny regler får ret stor indvirkning på kunderne i Danmark.

“Der er muligvis nogen, der vil forsøge at omgå reglerne ved ikke at benytte flybillettens strækninger i rækkefølge, men i de fleste tilfælde er det blot simple forglemmelser.“

Reglerne er blevet skærpet
Rejsebureauerne, der udsteder en stor del af flybilletterne på vegne af SAS, har i mange år haft fænomentet inde på livet. Men der er en klar oplevelse af, at mange flyselskaber har strammet kursen. Det oplyser et af de førende erhvervsrejsebureauer overfor CHECK-IN.dk.

Således også hos Lufthansa, der har en meget konsekvent politik i forhold til alle bookinger, hvor der ikke udstedes billet, uden at reservationen er annulleret. Der fremsendes et såkaldt ADM (Agency Debit Memo) til rejsebureauet, hvor Lufthansa i den automatiske billetafregning trækker et beløb svarende til den tabte billetindtægt.

Nogle selskaber er også meget konsekvente og annullerer resterende strækninger i tilfælde af no-show på den første strækning. Det sker også i tilfælde, hvor kunden har fået udstedt en billet.

SAS oplyser, at rejsebureauerne kan kontakte selskabets Help Desk, hvis der ved en fejl bliver annulleret strækninger, der skal flyves på.