SAS A320neo (Foto: Airbus)

SAS snart klar med ny flådestrategi

På blot fire år har SAS-gruppen halveret antallet af flytyper i sin flåde, og inden længe er selskabet klar med en plan for, hvordan flåden skal strømlines.

Når man i luftfartsbranchen har skullet gøre sig morsom på SAS’ flådestrategi, har man sagt, at selskabet har haft flere flytyper, end de har fly. Selvom dette næppe er muligt, har der dog været noget om snakken med de mange flytyper.

I 2010 rådede SAS-gruppen over 208 fly, som fordelte sig på ikke mindre end 22 flytyper. På fire år er dette blevet skåret ned til 141 fly fordelt på 10 flytyper, og ifølge selskabet er man snart klar til at træffe den endelige beslutning om udformningen af den fremtidige flyflåde.

”Det står højt på vores agenda at få strømlinet flyflåden. Vi har nedsat en arbejdsgruppe for flyflåden, og på baggrund af deres resultater skal der træffes beslutning i nær fremtid, men jeg kan ikke komme yderligere ind på det på nuværende tidspunkt,” siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS til CHEKC-IN.dk.

Dyrt med mange flytyper
SAS har unægteligt haft en broget flyflåde, der har stået i direkte kontrast til lavprisflyselskabernes enhedsflåder. Ulempen ved at have mange forskellige flytyper er, at der er forbundet en række grundlæggende omkostninger ved hver enkelt type. Derfor har også de store netværksselskaber arbejdet hårdt på at strømline deres flyflåder.

SAS’ foreløbige strømlining og flådereduktion har blandt andet fundet sted igennem frasalget af Widerøe, samt udfasningen af de ældre Boeing 737-fly og ikke mindst MD80-flåden. Derudover er Blue1’s flåde blevet omlagt fra Avro RJ og MD90 til en enhedsflåde bestående af Boeing 717-fly. I samme periode er der kun kommet én ny flytype ind i SAS-flåden, nemlig afløseren for MD80-flyene, Airbus A320.

Selvom SAS dermed er nået et stort skridt i retningen af en ensartet flåde, rejser spørgsmålet sig fortsat, om selskabet vil strømline flåden yderligere fremfor at holde fast i både Boeing og Airbus-fly i kort- og mellemdistanceflåden.

Airbus måske favorit
Selvom SAS endnu ikke har fundet frem til, om det bliver Boeing eller Airbus, kunne noget dog pege i retningen af Airbus. Her aflagde SAS sidste år en ordre på ikke mindre end 30 fly af den nye generation Airbus A320NEO. Tilmed er det også Airbus, der er leverandør på selskabets nye langdistancefly, A350 og A330 Enhanced.

I dag fordeler selskabet sine fly således, at Boeing 737-flyene er hjemmehørende på baserne i Oslo og Stockholm, imens Airbus A320-familien og CRJ-flyene er hjemmehørende i København, hvor også langruteflyene, Airbus A330 og A340, har hjemme.

Foruden SAS-gruppens egne fly betjenes en række ruter af Saab 2000, ATR72-600, ATR72-200, CRJ-200. De førstnævnte flyves af henholdsvis Braathens Aviation og Jet Time, imens de to sidstnævnte flyves af Cimber A/S.

SAS-flåden i 2010 og 2014:

2010 2014
4 A319-100 19 B737-700 4 A319-100
8 A321-200 21 B737-800 13 A320-200
4 A330-300 6 CRJ200 8 A321-200
6 A340-300 12 CRJ900 4 A330-300
7 ARJ85 25 DC-9-82 8 A340-300
1 ATR42-500 6 DC-9-87 27 B737-600
1 ATR72-200 19 DHC-8-100 27 B737-700
5 B717-200 7 DHC-8-300 29 B737-800
4 B737-400 6 DHC-8-400 12 CRJ-900
8 B737-500 6 F27 MK050 9 B717-200
28 B737-600 5 MD-90