SAS og Statoil fortsætter parløb

SAS har indgået en ny tre-årig aftale med sin suverænt største erhvervskunde.

SAS har mange tusind erhvervskunder. Og hvis selskabet skulle sende pressemeddelelse ud hver gang en erhvervskunde indgik et samarbejde eller forlængede et eksisterende samarbejde med SAS, så kunne flyselskabets kommunikationsafdeling ikke lave andet. I et enkelt tilfælde finder kommunikationsfolkene dog tid til at fortælle det til omverdenen. Og det er når det handler om det norske olieselskab Statoil.

For selvom der er krise i oliebranchen, så er Statoils medarbejdere stadig dem, der rejser mest i Skandinavien. Og det nyder man godt af hos SAS, hvor det norske olieselskab siden 2009 har været den suverænt største erhvervskunde foran danske A.P. Møller Mærsk.

Nu har Statoil valgte at forlænge aftalen med SAS for tre år mere med mulighed for to års forlængelse. Aftalen vedrører Statoil-medarbejdernes rejse i Norge såvel som til og fra Norge samt udenfor Norge.

Tillid og forventninger
Et bredt rutenet og mange afgange var nogle af faktorerne, som gjorde, at Statoil valgte at forny aftalen om selskabets flyrejser med SAS. Statoil har desuden indgået en lignende tre-årig aftale med det norske regionalflyselskab Widerøe.

SAS og Widerøe er såkaldt foretrukne partnere for Statoil, hvilket betyder, at størstedelen af Statoils flyrejser indenrigs vil blive gennemført med SAS og Widerøe.

”I SAS er vi glade for at forny det langvarige samarbejde med Statoil i yderligere mindst tre år, og vi er meget stolte over den tillid og de forventninger, der stilles til os som flyselskab. Vi vil arbejde videre med vores vision om at gøre livet lettere for vores skandinaviske rejsende. Udover vores investeringer i en helt ny kabine vil vi inden for kort tid også begynde installationen af markedets hurtigste WiFi på vores indenrigs- og europæiske rutenet,” siger Eivind Roald, kommerciel direktør i SAS.

Skræddersyet produkt
Da SAS i 2014 oprettede en særlig rute mellem oliebyerne Stavanger og Houston med et Boeing 737-700 fly kun med business class-sæder, så var det blandt andet for at tækkes Statoil og give dem og andre norske olieselskaber et skræddersyet produkt, der ville gøre, at de i mindre grad ville flyve til og Houston med især KLM og British Airways via Amsterdam og London Heathrow.

Krisen i oliebranchen betød dog, at SAS måtte lukke ruten efter godt et år. Det særlige Boeing 737-700 fly blev leaset ind fra schweiziske PrivatAir på en tre-årig kontrakt. Det er i dag indrettet med både business class og SAS GO og bruges på SAS-ruten mellem Københavns Lufthavn og Boston. SAS har ikke taget stilling til om man indgår en ny aftale med PrivatAir og beholder flyet på Boston-ruten, når den oprindelige aftale udløber til august.

 

 

Relaterede artikler:

HRG og Amex skal deles om Statoil

SAS forlænger med sin største erhvervskunde

SAS lukker Houston-rute

Houston-rute i plus efter årsskiftet