SAS udfaser koncernens MD-90 fly

Som en del af flådefornyelsesprogrammet i SAS-Gruppen udfases nu samtlige MD-90-30 fly. Flyene har været ejet af SAS, men har i de senere år været beskæftiget hos SAS-datterselskabet finske Blue 1 samt hos et schweizisk charterflyselskab.

SAS er på vej til at nedbringe gennemsnitsalderen i flyflåden. Endnu et skridt blev taget ved at lease selskabets otte MD-90-30 fly til et unavngivet amerikansk flyselskab.Der er angiveligt tale om Delta Air Lines.

De otte fly leveres fra 3. kvartal 2010frem til 2. kvartal 2011 og skal være på kontrakt hos det amerikanske selskab i fem år.

SAS Gruppen har kunhaft ejerskab afotte MD-90-30 fly. I de senere år har det finske datterselskab Blue 1 opereret fem af de otte fly, mens det schweiziske charterflyselskab Hello har haft de øvrige tre fly på lease.

To af de tre fly, som har været udlejet til Hello, har i øvrigt været impliceret i forskellige mindre uheld. Et af flyene ‘Hervor Viking’ blev beskadiget den 4. februar 1999 i London-Heathrow, da dele af landingshjulene under landingen ramte banelysene p.g.a. en instrumentfejl. Også et andet MD-90-30 fly ‘Isrid Viking’ har haft et mindre uheld. Det skete den 6. januar 2005 i Københavns Lufthavn, da flyet havde en tur udenfor banen i græsarealet.

“MD-90´eren har hvad angår antallet af enheder været et niche-fly for SAS Gruppen, hvorfor denne transaktion passer ganske godt ind i SAS´ ønske om at forenkle og standardisere flåden, således at antallet af flytyper i den samlede koncernflåde reduceres,“ hedder det i en pressemeddelelse fra SAS.

Gennemsnitsalderen på de otte MD-90-30 fly, der nu udfases, er 13,5 år.