SAS udnævner ny salgschef i Danmark

Den 41-årige Mette Krath har overtaget det samlede ansvar for salget i Danmark hos SAS. En ny salgsorganisation er klar fra den 1. februar.

I forbindelse med en større omstrukturering i den kommercielle organisation i SAS har det skandinaviske flyselskab fået en ny salgsledelse i Danmark. Det er 41-årige Mette Krath, der har været ansat i SAS siden 2001.

Ansvaret for salg til erhvervskunder og rejsebureauer, der i SAS går under navnene “corporate“ og “agent“, er blevet slået sammen, og der hvor man tidligere havde en ansvarlig for hvert af de to segmenter, er der nu ét samlet salgsansvar.

Fra Stockholm ledes afdelingen Global Sales af Annelie Nässén, der har titel af vice president i selskabet. Hun refererer til vicekoncernchef Eivind Roald, der har det samlede ansvar for de kommercielle aktiviteter i SAS.

I hvert af de tre skandinaviske markeder har SAS udnævnt en salgschef, der refererer til Annelie Nässén, og i Danmark er det således blevet Mette Krath, der hidtil har været ansvarlig for salget til erhvervskunderne, det såkaldte corporate sales.

Siden udnævnelsen i slutningen af 2014 har Mette Krath benyttet tiden til at sammensætte den organisation, der fremover skal tegne SAS på det danske marked.

“Vi er nu på plads i Danmark, og organisationen starter op den 1. februar. Mit kommende team består af fem Key Account Manager, der skal håndtere en portefølje af corporate-kunder, corporate-agenter samt leisure-agenter. Det er et meget kompetent team, som jeg skal løfte opgaven sammen med,“ fortæller Mette Krath til CHECK-IN.dk.

Dem fem KAM´ere i teamet er Martin Spangenberg, Line Høgild, Merete Fleischer, Ellen Falk og Lars Andreasen og sammen med Mette Krath får de ansvaret for 5.800 aftaler, der rummer en årlig trafik på op imod 1,6 mio. passagerer.

Større synlighed i Danmark
Hvordan kunderne fordeles i salgsorganisationen er SAS endnu ikke klar til at løfte sløret for. Der har igennem de seneste måneder været gennemført interviews med kunder og agenter for at finde ud af, hvilke forventer de har til den nye salgsorganisation. De input er man i gang med at analysere med henblik på at foretage nogle justeringer.

“Vores tilstedeværelse og ambition om at være mere synlige i Danmark kommer vi til at fokusere på. Vi ser rigtig meget frem til at komme ud i det danske marked og have med både kunder og agenter at gøre. Vores position på hjemmemarkedet vil blive klart styrket,“ siger Mette Krath.

Den nye go-to-market strategi er først klar i løbet af et par måneder, og omstruktureringen af salgsorganisationen kommer til at foregå i flere tempi. Ifølge den nye salgschef er fordelene ganske klare, idet der er mange forbedrede synergier på tværs, hvor det tidligere var mere skarpt opdelt.

“Jeg får det fulde overblik og større lokalt mandat, og derigennem er vi i stand til at øge vores fokus på det danske marked.“

Nogle af de kommende indsatsområder er forbedrede digitale løsninger samt styrkelse af samarbejdet med corporate-kunderne.

Mere effektivt
Mette Krath kom til SAS i 2001 som leder af de daværende call-center i Hammerichsgade i København. Fra 2003 stod hun i seks år i spidsen for gruppeafdelingen, inden turen gik videre til stillingen som ansvarlig for salget i fritidsrejsemarkedet i Danmark. I 2010 blev Mette Krath udnævnt som salgsansvarlig for de danske corporate-kunder, og nu har hun således fået det samlede salgsansvar på det danske marked.

Sideløbende med sit karriereforløb har den relativt unge salgschef tager et masteruddannelse ved Handelshøyskolen i Oslo samt deltaget i lederuddannelsesprogrammet INSEAD.

Det er et anderledes SAS, som Mette Krath i dag skal ud at sælge i forhold til 2001, hvor hun startede karrieren i det skandinaviske flyselskab.

“Det er et SAS, som skal gøre tingene mere effektivt, og vi skal være meget mere produktive. Vi skal følge med tiden og komme med nye tiltag, der har en kommerciel berettigelse. Tingene går hurtigt nu, og konkurrencesituationen er markant anderledes, end da jeg startede i SAS for 14 år siden. Vi kommer længst med at lytte og være opmærksomme og agere ved at gøre de nødvendige tiltag,“ er Mette Kraths vurdering af de aktuelle udfordringer.

Den nyudnævnte salgschef er bosiddende i hovedstadsområdet sammen med sin mand og tvillingerne på otte år.

“Jeg har det som en fisk i vandet lige nu,“ lyder det om de kommende udfordringer.