(Arkivfoto: SAS AB)

SAS-underskud på mere end 6,7 milliarder kroner

SAS har offentliggjort et nettounderskud på 6,7 milliarder kroner for regnskabsåret 2019/20 efter en omsætningstilbagegang på 56 procent. Udfaser 21 fly før tiden.

Som ventet kunne SAS torsdag morgen præsentere blodrøde tal for det årsregnskab, der blev afsluttet den 31. oktober i år.

Det meste af regnskabsåret var påvirket af COVID-19-pandemien, og det kan tydeligt aflæses i tallene. Omsætningen faldt med næsten 56 procent fra 46,1 til blot 20,5 milliarder svenske kroner, hvilket svarer til 14,9 milliarder danske kroner.

Underskuddet før skat blev på hele 10,1 milliarder svenske kroner, og nettoresultat udviste et minus på 9,3 milliarder svenske kroner, der er lig med 6,7 milliarder danske kroner. Dermed tabte SAS i gennemsnit over 18 millioner danske kroner om dagen gennem hele regnskabsåret.

“Siden begyndelsen af ​​2020 har coronavirus ændret rammebetingelserne for luftfartsindustrien gennem globalt pålagte rejserestriktioner og skabt generel rejsebekymring blandt den bredere befolkning. Naturligvis er SAS ingen undtagelse, og indtjeningen i vores kvartals- og regnskabsår blev hårdt påvirket af den igangværende pandemi. Efter at have set efterspørgslen langsomt forbedres i løbet af sommeren førte et accelereret antal COVID-19-tilfælde i september og oktober desværre til genindførte restriktioner i hele Europa med reduceret efterspørgsel som en direkte konsekvens,” siger koncernchef Rickard Gustafson i en pressemeddelelse.

Udfaser 21 fly før tiden
Udover at SAS tidligere på året har afskediget 5.000 ansatte, har selskabet også iværksat en lang række tiltag for at beskytte likviditeten, der har været under hårdt pres. Der har eksempelvis været indført stop for alle ikke-nødvendige omkostninger inden for marketing, produkter og IT-udvikling.

Samtidig er SAS i gang med at forhandle nye produktivitetsaftaler med personalet, og indtil videre er det lykkedes at komme i mål med de flyvende ansatte i SAS Irland samt teknisk afdeling i København, mens forhandlingerne med de skandinaviske piloter og kabinepersonale stadig er i gang.

Den aktuelle krise og de deraf følgende sparekrav har også ramt flyflåden, hvor SAS vil udfase 21 ældre eller mindre brændstofeffektive fly før tiden. Det drejer sig om 15 Boeing 737, fire Airbus A340 og en Airbus A330.

Mellem 2022 og 2024
Ved udgangen af oktober havde SAS 10,2 milliarder svenske kroner (7,4 milliarder danske kroner i kassen), og den 1. december manglede selskabet stadig at tilbagebetale refusioner til en værdi af 900 millioner svenske kroner, svarende til 650 millioner danske kroner.

Om de penge rækker, indtil SAS atter kan præstere positiv likviditet fra driften, er vanskeligt at forudsige, og SAS forventer da også første, at genopretningen kan være fuldt ud afsluttet i 2024.

“Selvom vi opmuntres af de nylige fremskridt i forbindelse med udvikling og distribution af COVID-19-vacciner, er efterspørgslen stadig usikker og gør det umuligt at give vejledning om de økonomiske resultater for det kommende regnskabsår. Vi forventer dog en svag operationel pengestrøm i første kvartal af 2021 på grund af lav efterspørgsel i vintersæsonen kombineret med accelererede refusioner.

“Vores opfattelse er fortsat, at opstartsfasen for luftfartsindustrien vil vare indtil 2022, før efterspørgslen kan nå mere normaliserede niveauer med et tilbagevenden til COVID-19-niveauer et par år derefter,” lyder det fra koncernchefen.

 

Relaterede artikler:

Udsigt til markant genrejsning hos SAS i foråret

12,7 million SAS-passagerer i 2019/20

SAS-kvartalsunderskud på 1,5 milliard kroner