Airbus A321-200 fra SAS.

SAS vil flyve på mandag

Trods usikkerhed om udfaldet af søndagens ekstraordinære bestyrelsesmøde i SAS forventer selskabet at flyve som normalt på mandag.

På alle hverdage i løbet af et år gennemfører SAS omkring 800 flyafgange. Det er også planen, at dette sker på mandag, uanset hvordan udfaldet af søndagens ekstraordinære bestyrelsesmøde bliver.

Mange rejsende, der allerede har bestilt flybillet til afrejse i løbet af mandagen, vil givetvis være usikre på, hvad der vil ske, hvis parterne ikke når til enighed.

“Vi forventer at flyve mandag. Vi har lagt en plan frem, og en aftale skal på plads søndag. Alle parter er klar over situationens alvor og ved, at vi skal have en aftale på plads,“ sagde pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark sent torsdag aften til CHECK-IN.dk, men havde på det tidspunkt svært ved at forudsige de kommende dages forløb.

Nødplan
Flere medier rapporterer samstemmende, at der foreligger en nødplan i tilfælde af, at det ikke vil lykkes for SAS-ledelsen at få etableret et grundlag for at gennemføre spareplanen til 2,6 mia. kroner.

En nødplan kunne givetvis involvere de tre skandinaviske stater, der i en periode vil sikre, at SAS kan holdes flyvende. Denne teori bakkes op af flere eksperter.

“Jeg tror ikke, at ejerne vil tillade en ukontrolleret konkurs med katastrofale følger for infrastrukturen i det nordiske område. Så længe der er penge i kassen, tror jeg, de nordiske regeringer vil tvinge SAS til at fortsætte flyvningerne,“ sagde senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbanki går til Ritzau.

Et tveægget sværd
Ledelsens bastante udmelding overfor piloter og kabinepersonale er angiveligt et nødvendigt skridt for at sikre, at en aftale kan komme i hus. Der har simpelthen ikke været nogen vej udenom for ledelsen i forhold til at forklare, hvilken vanskelig situation, som SAS befinder sig i, hvis planen ikke kan realiseres.

Men netop denne udmelding er et tveægget sværd. Den skaber nemlig usikkerhed hos kunderne, der bliver tilbageholdende med at bestille billetter hos selskabet. Det reducerer midlertidigt salget af billetter, hvilket giver en påvirkning af likviditeten. Og hvis der er noget, som SAS ikke har brug for lige nu, så er det færre penge i kassen.

Når forhandlingerne går ind i en afgørende fase op til weekenden, kan der meget vel forventes “radiotavshed“ fra SAS, således at parterne kan gennemføre forhandlingerne uforstyrret uden at skulle forholde sig til udmeldinger i medierne, der vil kunne mistolkes.