Selvbetjening til sporing af bagage

SAS og Star Alliance-passagerer har nu mulighed for selv at taste de nødvendige oplysninger ind i det system, der bruges til at spore tabt bagage.

I samarbejde med it-firmaet SITA tester Københavns Lufthavn i øjeblikket nye selvbetjeningsautomater i Københavns Lufthavn til sporing af mistet bagage.

Københavns Lufthavn er den første lufthavn i verden, hvor to nyudviklede SITA/WorldTracer automater de kommende måneder vil gennemgå en testfase. SAS og seks øvrige Star Alliance selskaber deltager i forsøget med de nye automater, der er et tilbud til passagerer, som ikke har fået deres bagage efter ankomst. Testen i København udføres af handlingselskabet SAS Ground Services (SGS), som også indsamler reaktioner fra kunderne.

”Stadig flere kunder foretrækker selvbetjening ved check-in, og det er naturligt, at konceptet også breder sig til andre områder i lufthavnen. Vi ser frem til resultaterne af testperioden. Hvis kunderne tager godt imod automaterne, kan man forestille sig, at de udbredes til flere flyselskaber,” siger Janne Moltke-Leth, kommerciel direktør, Københavns Lufthavne.

De nye automater vil ikke erstatte men i stedet supplere den manuelle betjening ved serviceskranken i bagageudleveringen.

Foruden SAS-passagerer kan også passagerer fra Thai International, LOT Polish Airlines, Blue1, Adria Airways, TAP Portugalsamt British Midland benytte automaterne i Københavns Lufthavn i testfasen.