- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Singapore Airlines-resultat næsten halveret

Trods rekordstor omsætning ligger Singapore Airlines’ 2018/19-resultat hele 47,5 procent under året før. Stigende brændstofpriser får skylden.

Singapore Airlines (SIA) kunne i regnskabsåret 2018/19 glæde sig over en rekordomsætning på 16,3 milliarder singaporedollar (svarende til 79 milliarder danske kroner). Det er mere end 500 millioner singaporedollar (2,4 milliarder kroner) mere end året før.

Den flotte omsætning gav dog ikke et lige så fornemt resultat på bundlinjen. Resultatet efter skat faldt nemlig fra 1,3 milliarder singaporedollar (6,3 milliarder kroner) forrige år til 683 millioner singaporedollar (3,3 milliarder kroner) i det nyligt offentliggjorte regnskab for 2018/19. Det svarer til et fald på 47,5 procent, hvilket er tæt på en halvering af resultatet.

25 procent stigning i brændstofomkostninger
Driftsresultatet faldt fra 1,6 milliarder singaporedollar (7,8 milliarder kroner) til 1,1 milliarder singaporedollar (5,3 milliarder kroner) – et faldt på 31,1 procent. Det skyldes ifølge Singapore Airlines en stigning i brændstofomkostningerne på over 25 procent samt fraværet af engangsindtægter, som indvirkede positivt på resultatet året før.

Singapore Airlines havde i det eneste regnskabsår en vækst i antallet af passagerer på 8,5 procent, mens selskabets sædekapacitet steg med 6,4 procent.

Regnskabet omfatter hele koncernen – altså både Singapore Airlines og datterselskaberne SilkAir og Scoot.

Positiv udvikling i efterspørgsel
Efterspørgslen i det indeværende regnskabsår udvikler ifølge Singapore Airlines positivt i forhold til selskabets forøgede kapacitet på nøglemarkeder som USA, Japan, Indonesien og New Zealand.

Samtidig bemærker Singapore Airlines dog, at vækstraterne i Kinas internationale trafik er dæmpet noget, og at de igangværende handelstvister og en opbremsning af den økonomiske vækst på nøglemarkeder giver en vis usikkerhed i år.

Hedging skal afbøde stigende brændstofpriser
Brændstofudgifterne er også en fortsat udfordring for selskabet, som dog peger på, at en betydelig hedging bør bidrage til at afbøde effekten af højere brændstofpriser. I det indeværende regnskabsår har Singapore Airlines sikret 64 procent af selskabets brændstofbehov mod prisstigninger.

Det fortsatte forbud mod at flyve med Boeing 737 MAX-fly og de problemer, der har været med Rolls-Royce Trent 1000 TEN-motorerne på Boeing 787-flyene, gav også Singapore Airlines udfordringer i det afsluttede regnskabsår. På den baggrund forventer selskabet i det indeværende regnskabsår en vækst i sædekapaciteten på seks procent.

 

Relaterede artikler:

Singapore Airlines øger sommerprogrammet i CPH

Singapore Airlines indsætter A350 dagligt på CPH

Massiv tilbagegang i overskuddet hos Singapore Airlines