Singapore Airlines nye Airbus A350-900ULR.

Massiv tilbagegang i overskuddet hos Singapore Airlines

Stærkt stigende udgifter til brændstof udhuler en ellers pæn vækst i indtægterne fra passagerer og fragt i Singapore Airlines.

Singapore Airlines måtte i første halvår af regnskabsåret 2018/19 notere et fald i driftsresultatet på hele 44 procent. Driftsresultatet for første halvdel af regnskabsåret lyder på 426 millioner singaporedollar (cirka to milliarder kroner), mens der i samme periode sidste år var et overskud på 762 millioner singaporedollar (3,65 milliarder kroner).

Den markante nedgang i driftsresultatet var ifølge Singapore Airlines en konsekvens af stigninger i omkostningerne til brændstof på 379 millioner singaporedollar (1,8 milliarder kroner) i perioden – svarende til en vækst i omkostningerne på over 20 procent.

Vækst i brændstofpriser på 39,5 procent
Den gennemsnitlige pris på jet fuel er i perioden steget med 39,5 procent, hvilket i alt gav Singapore Airlines øgede brændstofomkostninger på 692 millioner singaporedollar (3,3 milliarder kroner). Men da selskabet delvist har sikret sig mod prisstigninger gennem såkaldt hedging, blev de reelle omkostninger altså begrænset til de 379 millioner.

De stigende udgifter til brændstof udhuler en ellers pæn vækst i indtægterne fra passagerer og fragt på 422 millioner singaporedollar (to milliarder kroner). De stigende indtægter kommer især fra en vækst i antallet af passagerer, der rejser med Singapore Airlines, på 8,8 procent i første halvår.

De samlede udgifter for Singapore Airlines-koncernen steg i første halvår med 531 millioner singaporedollar (2,55 milliarder kroner) – svarende til 7,6 procent, hvoraf langt hovedparten altså kan tilskrives de stigende brændstofpriser.

Nettoresultatet faldt med næsten 70 procent
Koncernens nettoresultat faldt til 196 millioner singaporedollar (940 millioner kroner) – en nedgang på næsten 70 procent i forhold til nettoresultatet i første halvår 2017/18, som lød på 631 millioner singaporedollar (tre milliarder kroner).

I de kommende måneder forventer Singapore Airlines øget efterspørgsel på flyrejser, mens de fortsat stigende brændstofpriser fortsat vil give udfordringer. Samtidig forudser selskabet også stærk konkurrence på de vigtigste markeder.

Verdens længste flyrute
Singapore Airlines har i første halvår modtaget det sidste af sine Airbus A380-800-fly samt sit sjette Boeing 787-10 og to af i alt syv bestilte Airbus A350-900ULR.

Selskabet er lanceringskunde på Airbus’ nye A350-fly med en ekstra lang rækkevidde, og den første A350-900ULR blev den 11. oktober 2018 sat ind på verdens længste flyrute mellem Singapore og Newark-New York, mens flytypen den 2. november 2018 også blev introduceret på ruten mellem Singapore og Los Angeles.

 

Relaterede artikler:

Singapore Airlines øger på København

Ny Airbus A350 på ekstra lang tur til Singapore

Første Boeing 787-10 til Singapore Airlines