Fra november 2019 vil Singapore Airlines flyve med Airbus A350-900 på ruten mellem København og Singapore. Samtidig øges fra fem til syv ugentlige afgange.
Singapore Airlines indsætter fra næste vinter en ny flytype på ruten mellem København og Singapore, og samtidig går selskabet fra fem ugentlige afgange til daglig forbindelse mellem København og den sydøstasiatiske metropol.
Det offentliggjorde Singapore Airlines tirsdag på et pressemøde i samarbejde med joint venture-partneren SAS og Københavns Lufthavn.
Fra november 2019 udskifter Singapore Airlines den nuværende Boeing 777-300ER med 264 sæder med nye Airbus A350-900-fly med 253 sæder og tilføjer to nye afgange på ruten – mandag og onsdag. Dermed øges den samlede kapacitet på ruten med 40 procent. Den endelige dato for introduktionen af den nye flytype og daglig forbindelse er endnu ikke fastlagt.
Joint venture med SAS
Udvidelsen på ruten sker som en del af joint venture-samarbejdet mellem Singapore Airlines og SAS. Singapore Airlines og SAS har siden 1. februar 2013 haft et joint venture-samarbejde på ruten mellem København og Singapore.
Trods øget konkurrence på trafikken mellem København og Sydøstasien og videre til Australien og New Zealand fra selskaber som Thai Airways, Emirates og Qatar Airways har Singapore Airlines og SAS en stærk tro på, at der er basis for daglig direkte forbindelse til Singapore.
”Vi mærker selvfølgelig konkurrencen, men vi er overbevist om, at vi med vores stærke produkt med et højt serviceniveau og en af verdens mest moderne flytyper vil kunne tiltrække mange nye passagerer,” siger Erwin Widjaja, direktør for Singapore Airlines i Norden, til CHECK-IN.dk.
Partnerskabet mellem de to selskaber blev sidste år udvidet, da Singapore Airlines åbnede en rute mellem Stockholm og Singapore med en teknisk mellemlanding i Moskva. Denne rute betjenes med Airbus A350-900 – altså samme flytype, som næste år indsættes på København-ruten.
”Med den kommende daglige service på København tilbyder vi tilsammen 12 ugentlige afgange direkte til Singapore og videre til de øvrige destinationer, der er omfattet af vores joint venture-aftale. Vi er især glæde for at styrke tilbuddet til vores frequent travelers-kunder,” siger Anders Wahlström, salgschef i SAS for Sverige og Finland.
En tredjedel af passagererne transfererer
Cirka 117.000 passagerer benytter årligt ruten mellem København og Singapore, og med daglig forbindelse forventer Singapore Airlines at komme op på omkring 164.000 passagerer årligt.
Cirka en tredjedel af passagererne på ruten er indkommende passagerer fra Singapore, Sydøstasien, Australien og New Zealand, ligesom cirka en tredjedel er transferpassagerer, hvoraf mange flyver videre med SAS. Dermed er ruten også med til at styrke Københavns Lufthavns hub-status.
”Det er et meget fint eksempel på, hvordan lufthavnen som knudepunkt styrker begge flyselskaber ved at overføre passagerer fra SAS-netværket til Singapore Airlines-netnværket og vice versa,” siger Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavn.
Lufthavnsdirektøren ser det som en stor fordel, at CPH fra næste vinter får daglig forbindelse til Singapore.
”Daglig forbindelse er bare bedre. Det har stor betydning for især de forretningsrejsende, at de ikke behøver tænke på, hvilke dage der er direkte forbindelse til København. Men også for de mange passagerer, der transfererer i den ene eller anden ende, betyder det meget, at det er muligt at flyve dagligt,” siger Thomas Woldbye til CHECK-IN.dk.
Slut med First Class på ruten
A350´eren er hos Singapore Airlines indrettet med tre klasser – 42 sæder på Business Class, 24 i Premium Economy Class og 187 sæder på Economy Class.
Til sammenligning er den nuværende Boeing 777-300ER på ruten indrettet med fire klasser – heraf fire sæder på First Class, 48 på Business Class, 28 i Premium Economy Class og 184 sæder på Economy Class.
Hvis man vil nå at opleve First Class-produktet på ruten til Singapore, skal man således bestille en billet med afgang inden for det nærmeste års tid. Singapore Airlines oplyste på pressemødet, at man har en gennemsnitlig belægning på First Class-sæderne på ruten på cirka 75 procent. Med andre ord er tre ud af de fire First Class-sæder normalt solgt.
Relaterede artikler:
Singapore Airlines øger på København