Skadet fly i Chicago skaber problemer for SAS

Et Airbus A330-fly fra SAS blev søndag aften beskadiget i Chicago´s O´Hare Lufthavn, da flyet under et særdeles kraftigt uvejr blev skubbet ind i en passagerbro. Endnu et langdistancefly er ude af drift, hvorfor SAS forsøger at indleje erstatningskapacitet.

Som CHECK-IN.dk beskrev i sidste uge, har SAS årligt over 100 aflysninger på selskabets interkontinetale flyruter.

Hovedparten af disse aflysninger skyldes uplanlagt vedligeholdelse, og dette forhold rammer SAS særdeles hårdt i disse dage. Således er to ud af elleve langdistancefly taget ud af produktion midt i højsæsonen, hvilket giver store udfordringer for SAS.

Et Airbus A330-fly har i den sidste uges tid været ude af drift med en brændstoflækage, og dette fly forventes genindsat i trafikken onsdag i denne uge.

Fly ramt af orkanagtigt vindstød
Værre så det ud med et andet Airbus A330-fly, der søndag aften blev beskadiget i Chicago O´Hare lufthavnen under et særdeles kraftigt uvejr.

“Flyet stod parkeret ved gaten, men i forbindelse med et særdeles kraftigt uvejr kom et orkanagtigt vindstød og ramte flyet, der herefter blev skubbet ind i passagerbroen ved siden af. Der er en beskadigelse i næsehjulssektionen samt flere mindre buler og skader på skroget,“ fortæller Flemming Jensen, der er Chief Operating Officer i SAS.

SAS sendte mandag et team afsted til Chicago mebringende reservedele i håbet om, at reparationen kan klares på stedet.

Overvejer at indleje kapacitet
At der er taget to langdistancefly ud af produktion næsten samtidigt, har sat sine spor i trafikprogrammet, idet SAS har været tvunget til at aflyse en række interkontinentale afgange.

I sidste uge kostede det aflysninger af returflyninger fra Københavntil henholdsvis New York og Tokyo, mens en afgang tilBangkok blev voldsomt forsinket.

I indeværende ugerammer det i første omgang en rundtur fra Stockholm til Chicago samt en annnuleret returflyvning fra København til såvel Beijing og Tokyo tirsdag den 3. juli.

SAS bekræfter, at der arbejdes på højtryk med at ombooke de berørte passagerer til andre selskaber, men på grund af begrænset kapacitet hos samarbejdspartnerne er det en kompliceret opgave.

“Vi forsøger i øjeblikket at vurdere muligheden for at indleje kapacitet, som kan flyve for os,“ fortæller Flemming Jensen, men indtil videre er det ikke lykkedes SAS at finde en operatør med ledig kapacitet.

Da SAS blot råder over 11 langdistancefly er selskabet særdeles sårbar overfor uplanlagte tekniske forstyrrelser af denne art. Det giver da også anledning til overvejelser omkring et back-up fly iden fremtidige trafikplanlægning.

“Enten skal vi have mere luft i programmet, eller også skal vi fremover have en egentlig trafikreserve,“ konstaterer SAS-direktøren.

Læs også:

Over 100 langruteaflysninger om året hos SAS