Skandinavien vigtig spiller i BA og Iberia-fusion

Den netop godkendte fusion imellem British Airways og spanske Iberia kommer til at sætte sit tydelige præg på selskabernes skandinaviske trafik, eftersom de to, stadig separate, selskaber nu kan udnytte hinandens kapacitet med codeshare-ruter. Samtidig forventer man vækst på det nordiske marked.

I denne uge blev fusionen afto af de mest traditionsrige og erfarne spillere inden for luftfartsindustrien, British Airways og Iberia godkendt af aktionærerne hos de respektive selskaber.

Det betyder, at British Airways og Iberia under navnet IAG (InternationalAirlines Group)fra den 24. januar 2011 bliver Europas tredje største og klodens sjette største luftfartsgruppe. Med det nye samarbejde kommer de to selskaber til at arbejde tættere sammen og får mulighed for at udnytte hinandens markedsandele.

Dette kommer bl.a. til atsætte sit aftryk på selskabernes trafik på det skandinaviske marked, hvor man dels, fra British Airways’ side, har åbnet en række nye ruter og kommer til at åbne endnu en rute i januar 2011, dels kan de to selskaber nu udnytte omkostningsfordelene ved codeshare-flyvninger.

”Vi får et større samarbejde med hinanden og kan nu flyve i codeshare på langt flere ruter. Samtidig har vi indgået et samarbejde med American Airlines, der betyder, at vi opjusterer vores flyvninger fra Skandinavien over Atlanten til Nordamerika, og derved bliver vi meget stærke på trafikken over Atlanten,” siger Peter Rasmussen, chef og ansvarlig for British Airways på det nordiske marked.

Iberia har en lang erfaring med flyvninger til Sydamerika, imens British Airways i mange år har fløjet over Atlanten til nordamerikanske destinationer. Med fusionen betyder det, at de to selskaber kan drage nytte af hinandens erfaringer og få mulighed for at påbegynde codeshare-flyvninger til de to amerikanske kontinenter.

”Vi glæder os rigtig meget til det kommende samarbejde, der betyder, at vi kommer til at arbejde tættere sammen og derved kan drage nytte af hinandens erfaringer. Hele samarbejdet skal i sidste ende udmønte sig i flere kundefordele og vækst.”

British Airways og Iberia forbliver to separate selskaber med de samme logoer og fly. Om selskabernes skandinaviske afdelinger skal lægges sammen er endnu uvist, men noget kommer til at ske på dette område, fortæller Peter Rasmussen til CHECK-IN.dk.

British Airways åbnede for nylig ruten, Göteborg-Heathrow, og selskabet fortsætter udvidelsen på det nordiske marked, når man fra den 10 januar 2011 kan flyve til London City Airportfra Stockholm-Arlanda med British Airways.

Fusionen betyder, at de to selskaber kan effektivisere omkostningerne ved fælles indkøb af fly og brændstof. Til sammen flyver British Airways og Iberia til mere end 200 destinationer på fem kontinenter ogopererer mere end 400 fly. I 2009transporterede de to selskaber i alt 58 mio. passagerer.