Afgangstavle i Aarhus Lufthavn. (Arkivfoto: Aarhus Lufthavn)

Skyhøje billetpriser på flere indenrigsruter

Den dyreste returbillet på den nye SAS-indenrigsrute fra København til Billund koster op imod 3.700 kroner. Men det er ikke landets dyreste indenrigsrute, idet den skal findes et andet sted i Jylland.

Konkurrence er sundt – ogsåfor dansk indenrigsflyvning. Men siden Cimber Sterlings kollaps i begyndelsen af maj måned er der blevet færre operatører og færre afgange i indenrigsflytrafikken.

SAS flyver i dag fra København til Billund, Aalborg og Aarhus, mens Norwegian betjener ruterne til Aalborg og Karup. Danish Air Transport betjener de resterende to indenrigsruter fra København til henholdsvis Bornholm og Sønderborg.

Men billetprisen varierer meget på de enkelte ruter. På ruterne, der betjenes af Norwegian er prisniveauet mest attraktivt, mens SAS-ruten tilAarhus samt DAT-ruten til Sønderborg ligger i den tunge ende.

Det viser en undersøgelse af det aktuelle prisniveau på indenrigsflyrejser, som CHECK-IN.dk har foretaget.

Retur fra København til Km t/r Lavprisi kr. Pr. km FullFlexi kr. Pr. km
Billund (SAS) 440 769 1,75 3.661 8,32
Bornholm (DAT) 292 640 2,19 2.090 7,16
Karup (Norwegian) 466 438 0,94 1.998 4,29
Sønderborg (DAT) 392 1.500 3,83 3.498 8,92
Aalborg (SAS) 476 972 2,04 3.504 7,36
Aalborg (Norwegian) 476 388 0,82 2.198 4,61
Aarhus (SAS) 296 994 3,36 3.686 12,45

Kilde: Selskabernes hjemmesider.

Aarhus-ruten er dyrest
Landets korteste indenrigsrute er fra København til Bornholm. Her er der 146 kilometer hver vej, mens der på indenrigsruten til Aarhuser 148 kilometer per strækning. Aarhus-ruten med SAS som operatør er landets dyreste indenrigsrute for forretningsrejsendemed en prispå 12,45 kroner per kilometerpå de dyreste fuldt fleksiblebilletter. Til gengæld er DAT fra Sønderborg til København det suverænt dyreste selskab, når der sammenlignes med de billigste lavpriser.

Prisniveauet på Aarhus-ruten eromkring tre gange så højt som Norwegians billetpriser til Karup. Her betaler man under en krone per kilometer på de billigste billetter, mens prisen på de dyreste billetter til Karupligger på 4,29 per kilometer.

“Lige nu ligger priserne på et niveau, som er realistisk for at drive lønsom forretning, og med Cimber Sterlings konkurs har vi jo set en ubehagelig konsekvens af den ekstreme priskonkurrence, der var i markedet,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i en kommentar til priserne.

Hun understreger samtidig, at SAS i øjeblikket afvikler en kampagne, hvor en returbillet fra København til Aarhus kan erhverves for lige under 1.000 kroner. Kampagner af denne art afvikler SAS fire gange om året med en begrænset salgsperiode.

Billigere i udlandet
På nogle af de store europæiske indenrigsflyruter med mange frekvenser er billetpriserne lavere end i Danmark. Men her er afstandene også større, og detgivermuligheder for at benytte større og mere økonomiske fly.

På Europas største indenrigsrute fra Madrid til Barcelona er den dyreste billetpris € 517/DKK 3.850for en returbillet på Business Class. Da der samtidig er 483 kilometer hver vej, svarer det til en kilometerpris på 3,98 kroner, hvilket er billigere end fuldt fleksible billetter på nogen dansk indenrigsrute.

Går man i stedet syd for grænsen til Lufthansa finder man den højeste billetpris på Hamborg-Frankfurt ruten på et niveau omkring € 758/DKK 5.644 for en returbillet på Business Class. Prisen er her 6,90 per kilometer for en flyrejse, der er på 414 kilometer hver vej.

Der findes kun én større indenrigsrute i Skandinavien, der kan måle sig med SAS-priserne mellem København og Aarhus. Det er ruten fra Bergen til Stavanger på den norske vestkyst. Trods konkurrence med Norwegian tager SAShele 3.828 kroner for en fuldt fleksibel returbillet. Der er 159 kilometers flyvningmellem de to norske kystbyer.