To foreninger kæmper om at være talerør for de danske SAS-piloter. Den ene har mange medlemmer. Den anden har stor gennemslagskraft men få medlemmer.
Da formand Christian Fyrst fra SAS Pilot Union (SPU) onsdag aften tonede frem på skærmen i nyhedsudsendelserne og fortalte hvad medarbejderne tænkte om SAS’ planer om baser i udlandet, så talte han sandsynligvis kun på vegne af godt 10 procent af de 470 piloter på SAS’ base i Københavns Lufthavn.
SAS Pilot Union blev stiftet sidste år af udbrydere fra Dansk Pilotforening, der organiserer de danske SAS-piloter. SPU er en del af LO-forbundet Flyvebranchens Personale Union (FPU), som for alvor blev kendt af medierne under konflikten med Ryanair i 2015. Det var nemlig FPU, der konkret bad Ryanair tegne overenskomst.
FPU er derfor i mange mediehuse blevet dem man ringer til, når aviser, radio eller tv skal have en kommentar fra de ansatte i luftfartsbranchen. Det var netop tilfældet onsdag, da dagens største nyhedshistorie var SAS’ etablering af ikke-skandinaviske baser.
Derfor var det Christian Fyrst, der tonede frem på skærmen i aftenens TV-aviser. Det på trods af at SAS Pilot Union sandsynligvis kun taler på vegne af hver 10. SAS-pilot.
Konkurrencehensyn
FPU’s næstformand, Anders Mark Jensen, har travlt med at korrigere medier, der skriver, at Dansk Pilotforening har omkring 90 procent af de danske SAS-piloter som medlemmer. Men det er dog ikke helt ved siden af. Således oplyser Dansk Pilotforenings formand, René Arpe, til CHECK-IN.dk, at foreningen har 405 medlemmer. Det svarer til 86 procent af alle piloterne på SAS-basen i CPH.
I den anden lejr ønsker man ikke at fortælle hvor mange medlemmer SAS Pilot Union har. Christian Fyrst har ikke svaret tilbage på CHECK-IN.dk’s henvendelser i løbet af torsdagen. Og ifølge Anders Mark Jensen fra FPU, så ønsker man ikke at oplyse tallet ”af konkurrencehensyn”.
Men at SAS Pilot Union skulle have 65 medlemmer eller mindre blandt de danske SAS-piloter, passer meget godt med, at den nye forening ikke har en plads i FPU’s bestyrelse. Det kræver nemlig at man har 80 medlemmer.
Ikke kan komme udenom
Det store hemmelighedskræmmeri omkring medlemstallet handler om, at det ikke er nok at være medarbejdernes talerør i medierne. For dér hvor det virkelig gør en forskel, det er i forhandlingslokalet overfor SAS. Det handler om hvem, der har den såkaldte forhandlingsret.
Det er derfor i SAS Pilot Unions interesse at give indtryk af, at det er en forening i vækst, som SAS snart ikke kan komme udenom og bør forhandle med.
Relaterede artikler:
SAS-piloter tvivler på at de får gavn af ekspansion
SAS-overvejelser om udflagning vækker bekymring
Ny pilotforening: Behov for samarbejde med SAS