Solidt Norwegian-regnskab

Norwegian kom ud af 2012 med et plus på mere end 600 mio. norske kroner. Forude venter et udfordrende år med nye baser og forsinkede Dreamliner-fly.

Midt i virakken om forsinkelsen af Norwegians nye Dreamliner-fly kan selskabet glæde sig over, at det er god til at tjene penge. I hvert fald sidste år.

Fredag kunne Norwegian således fremlægge et årsregnskab for 2012 med et resultat på 623 mio. norske kroner før skat. Det er en fremgang på mere end 450 mio. norske kroner i forhold til 2011. Omsætningen blev godt 12,9 milliarder norske kroner, en stigning på 22 procent. Norwegian fragtede 17,7 millioner passagerer i 2012, en stigning på to millioner eller 13 procent. Belægningen blev i 2012 den samme som året før, 79 pct.

I 4. kvartal alene omsatte Norwegian for 3,1 milliarder norske kroner, en stigning på 22 pct. fra tilsvarende kvartal året før. Resultatet før skat blev for kvartalet 23 millioner norske kroner, 211 millioner norske kroner bedre end i 2011. 4,37 millioner passagerer fløj med selskabet i 4. kvartal i 2012, hvilket udgjorde en passagervækst på 10 pct.

”Vi er meget tilfredse med dette resultat, og at vi også i et svagt kvartal for mange flyselskaber fik en resultatforbedring på over 200 millioner norske kroner. Belægningen holdt sig stabil i 2012, og trafikvæksten var god,” siger administrerende direktør Bjørn Kjos, der også kan glæde sig over at selskabets enhedsomkostninger fortsætter nedad.

Base i Gatwick
Norwegian brugte i 2012 en del energi på at etablere baser i Spanien og gøre klar til at drive sin kommende langdistancesatsning fra en base i Thailand.

”2012 er et år præget af international ekspansion, og vi har haft en del nødvendige omkostninger knyttet til etableringen af nye baser i Thailand og i Spanien. Dette er opstartsomkostninger for at kunne vokse i en global branche. Væksten ude er også med til at sikre driften i Skandinavien og sikre vores skandinaviske arbejdspladser,” siger Kjos.

I 2013 er det planen at etablere flere baser i Spanien samt en stor base i Londons Gatwick-base. Herfra vil Norwegian flyve til en lang række ikke-nordiske destinationer. Dermed træder Norwegian for alvor ind på den store europæiske scene og skal til at konkurrere mere direkte med selskaber som easyJet og Ryanair.

Ikke vores skyld
I løbet af 2012 indfasede Norwegian 13 nye Boeing 737-800-fly. I indeværende år kommer Norwegian til at indfase yderligere 17 nye fly – 14 Boeing 737-800 og tre Boeing 787 Dreamliner.

Og netop de sidstnævnte Dreamliner-fly har tiltrukket sig en del opmærksomhed på det seneste. Norwegian skulle have sit første drømmefly leveret til april og nummer to skulle komme til juni. Men Boeing har advaret Norwegian om, at flyene muligvis ikke kan leveres til tiden. Det skyldes de batteriproblemer, som betyder, at alle Dreamliner-fly har haft flyveforbud i mere end en måned nu.

Dermed står Norwegian uden fly til sin højtprofilerede langdistancesatsning, som efter planen skal gå i luften i slutningen af maj med flyvninger fra Oslo og Stockholm til New York og Bangkok. Norwegian meldte for to uger siden ud, at selskabet har igangsat arbejdet med at finde vikarfly, som kan indlejes i en kortere eller længere periode.

Bjørn Kjos vil ikke ud med hvad det kan komme til at koste Norwegian at indleje reservefly. Men han understreger, at den endelige regning i hvert fald ikke skal ende på hans bord.

”Der er ikke os, der er skyld i forsinkelserne. Så derfor er det ikke givet at vi skal betale for eventuelle ekstraudgifter. Men det er et kontraktretsligt spørgsmål, som jeg ikke kan gå nærmere ind på,” sagde Bjørn Kjos fredag til Dagens Næringsliv.