Vueling Airbus A320.200.

Spansk lavprisflyselskab rykker nærmere Danmark

Europas fjerdestørste lavprisflyselskab, Vueling, har netop offentliggjort, at selskabet fra april 2011 etablerer base i Amsterdam-Schipol. Den nye base øger muligheden for, at det spanske lavprisflyselskab kan komme ind i Københavns Lufthavn, der p.t. er i tæt dialog med Vueling om ruter til og fra København.

Hidtil har det spanske lavprisflyselskab Vuelingudelukkende haft base i Spanien. Men for nylig blev en base annonceret i Toulouse i Frankrig, og i denne uge kunne selskabets således annoncere åbningen af base i Amstedam Schipol Airport fra april 2011. Det bliver dog i første omgang kun én Airbus A320, der får base i den hollandske storlufthavn.

Dermed er Vueling såvel geografisk som strategiskkommer et stykke Københavns Lufthavn. Vueling, der er Europas fjerdestørste lavprisflyselskab efter Ryanair, easyJet og Norwegian blev etableret i 2004. Sidenhenhar selskabethaft et stort fokus på indenrigsflyvninger i Spanien.Men nu går selskabet skridtet videre med Amsterdam, og sender dermed et signal om, at Nordeuropa bliver en del af selskabets markedsområde fremover.

Københavns Lufthavn har tidligere ytret ønske om, at Vueling kunne blive en aktør i lufthavnens nystartede lavpristerminal CPH Go, der indtil nu kun betjener britiske easyJet. Og Vueling har bl.a. søgt start- og landingstilladelser (slots).

Ifølge Københavns Lufthavns ruteudviklingsdrektør, Ole Wieth Christensen, sender Vuelings kommende base i Amsterdam et signal om, at Vueling har en nordisk strategi.”Det giver nogle geografiske muligheder, at de kommer tættere på København. Det, at de bygger en base i Amsterdam, fortæller os, at Nordeuropa er en vigtig brik i Vuelings strategi, og at Vueling er en seriøs, europæisk spiller med et veldrevet foretagende. Så jeg ser det sådan, at de er kommet tættere på os,“ siger Ole Wieth Christensen til CHECK-IN.dk.

I 2010 forventer Vueling attransportere 9,5 mio. passagerer, og i august luftede selskabet ønske om at tilføje seks nye fly til selskabets flåde henover 2011, så den samlede flyflåde kommer op på 32 fly. Endvidere har Vueling planer om at skifte nogle af selskabets A320-200’ere ud med Boeing 737’ere.

”Vueling virker for os som et stærkt brand i Spanien, og derfor tror vi på, at de kan blive en seriøs spiller i København, hvilket vil betyde, at der kommer flere spanske turister til Danmark på et Citybreak,” siger Ole Wieth Christensen, der mener, at København-Barcelona er en oplagt rute at starte med samt andre større spanske destinationer såsom Valencia.

Københavns Lufthavn ved endnu ikke, hvornår der kan blive tale om en konkret aftale med flyvninger ud og ind ad København. Men noget kunne tyde på, at det godt kan blive tilsommeren 2011.

Foto: Spanske Vueling, der er Europas fjerdestørste lavprisflyselskab, rykker strategisk og geografisk nærmere Danmark.