Spies får baghjul på Facebook

Danmarks største charterrejsearrangør, Spies, må se sig henvist til en fjerdeplads, når det kommer til popularitet på Facebook.

Når danskerne tager på charterferie, så er Spies det selskab flest foretrækker. I 2012 havde selskabet en markedsandel på 27 procent. Men når danskerne skal tilkendegive deres sympati for charterarrangørerne på Facebook og følge dem på det sociale medie, så må Spies se sig henvist til en fjerdeplads blandt de danske charterarrangører. Langt bagefter ærkerivalerne fra Star Tour og bagefter markant mindre aktører som Falk Lauritsen og Apollo.

Således synes 77.057 danskere godt om Spies på Facebook, mens mere end 90.000 flere har trykket på ”Synes godt om”-knappen hos Star Tour, der sidste år sad på 25 procent af chartermarkedet.

Blandt landets fem største charterrejsearrangører ser opbakningen på Facebook således ud (Markedsandele i procent i 2012):

Star Tour: 167.498 (25)
Falk Lauritsen: 94.002 (7)
Apollo Danmark: 90.760 (14)
Spies: 77.057 (27)
Bravo Tours: 33.495 (13)

Kommer for at vinde
Hos Spies forsvarer man sig med, at mange af konkurrenternes støtter blot er kommet til dem for at vinde præmier, ikke fordi de rent faktisk synes om dem. Og den slags støtter vil Spies gerne være foruden.

”Det er vores strategi, at vi hellere vil vækste i fans “organisk“ frem for f.eks. via konkurrencer, hvor man vinder en iPad ved at dele+like et billede. De fans, der kommer ind på denne måde, kommer for at vinde en iPad, og ikke fordi de er interesserede i at engagere sig med os. Af samme årsag har vores annoncebudget på Facebook været lavt. Vi vil simpelthen helst have de fans, der “kommer af sig selv“, da det giver et meget større udbytte for både dem og os,” fastslår Torben Andersen, kommunikationschef hos Spies.

Flere end søsterselskabet
Højdespringeren i den virtuelle verden er Falk Lauritsen, der målt på antal chartergæster kun var Danmarks femtestørste selskab sidste år med en markedsandel på syv procent. Men på Facebook er selskabet en flot nummer to med mere end 94.000 ”synes godt om”-tilkendegivelser. Det er over 3.000 flere end søsterselskabet Apollo, der ellers er dobbelt så store hvad angår antal kunder. De mere end 94.000 tilkendegivelser skal også holdes op i mod, at Falk Lauritsen i 2012 kun havde lidt over 69.000 kunder.

“Vi har hentet mange “likes“ ved hjælp af konkurrencer. Målet har så været at fastholde fansene. Det har vi blandt andet gjort ved at vores guider deler billeder fra deres destinationer og kommer med rejsetips og inspiration,“ forklarer Kristoffer Hjorth Pedersen, webmarketingkoordinator og ansvarlig for sociale medier hos Falk Lauritsen.

Et kig på charterrejsearrangørernes Facebook-sider midt i højsæsonen viser da også, at Falk Lauritsens Facebook-team er de klart mest aktive med opdateringer flere gange dagligt.