Passagerer på danske fly har krav på at kunne betale kontant.

Splittelse over stor-fusion

Ideen om at blive en del af LO-familien er alene en idé født af fagforeningen for SAS’ kabinepersonale, understreger formanden for Thomas Cook Airlines’ kabinepersonale.

Selvom de er samlet under paraplyorganisationen Cabin Union Denmark (CUD), så er der langt fra fælles fodslag mellem fagforeningerne for kabinepersonalet i SAS, Thomas Cook Airlines og Jet Time. De tre fagforeninger er nemlig slet ikke enige om at fusionere CUD med Flyvebranchens Personale Union (FPU), sådan som CUD-formand Henrik Parelius ellers har givet udtryk for i medierne. En fusion med FPU vil føre til, at CUD-organisationerne forlader hovedforbundet FTF og bliver en del af LO-familien. Noget der er et stort ønske om hos Cabin Attendants Union (CAU), der repræsenterer kabinepersonalet i SAS.

Det bunder tilsyneladende i et ønske om at stå stærkere over for SAS-ledelsen ved at være i samme hovedforbund som 3F og HK. De to store fagforbund organiserer nemlig en stor del af SAS’ bagagemedarbejdere og check-in personale. Og ved at stå under samme fane håber CAU på at medarbejdergrupperne i højere grad kan bakke hinanden op og eventuel indlede sympatikonflikter, hvis et af forbundene kommer på kant med SAS-ledelsen i forbindelse med overenskomstforhandlinger eller sparerunder.

Alene født af CAU
Men hos Thomas Cook Airlines Cabin Union har man slet ikke samme behov. Og ideen om en fusion er bestemt ikke vokset i deres baghave, understreger formanden.

”Vi har ikke behov for at skifte hovedorganisation. Vi er bekendt med ønsket fra CAU, men det er en idé alene født af CAU og vi har ikke været inde i arbejdet med fusionen,” siger formanden for Thomas Cook Cabin Union, Gitte Michelsen, til CHECK-IN.dk. Hun repræsenterer i alt omkring 130 stewardesser og stewarder hos det danske charterflyselskab.

Stod uden arbejde
Tirsdag kunne CHECK-IN.dk berette hvordan Jet Time Cabin Union i første omgang heller ikke ønsker at gå med i fusionen. Det skyldes primært en skepsis blandt medlemmerne over for den a-kasse, som FPU og dets moderforbund, Serviceforbundet anvender.

”Mange af vores medlemmer har en historik med ansættelser i Sterling Airways og Cimber Sterling. Det betyder, at de ser skidt på Serviceforbundets a-kasse, som de ikke føler levede op til det de forventede, da de to selskaber gik konkurs og medlemmerne stod uden arbejde,” forklarede formanden for Jet Time Cabin Union, Thomas Kondrup, tirsdag til CHECK-IN.dk.

CAU vil på sin generalforsamling torsdag bede medlemmerne komme med en foreløbig tilkendegivelse af om de mener en fusion er en god idé, inden CAU og FPU forhandler de sidste ting på plads og en aftale underskrives.

Foto: Thomas Cook Airlines