Norwegians normalt meget medieglade topchef, Bjørn Kjos, vil ikke længere tale med medierne. Her er hvad CHECK-IN.dk ville have spurgt om ved åbningen af selskabets nye rute mellem CPH og Fort Lauderdale.
Norwegian-topchef Bjørn Kjos var i sit es, da Boeing som et led i en verdensomspændende turné den 2. maj sidste år kom forbi Oslo Gardermoen med et eksemplar af de Dreamliner-fly, som det norske lavprisselskab skulle bruge otte af til sin langdistancesatsning. Med et stort smil på læben holdt han hof for den skandinaviske presse på første række i flyet med en stor flymodel i armene.
Da Norwegian i marts i år præsenterede sin første langdistancerute fra København over for den danske presse, var Bjørn Kjos igen som en fisk i vandet og fortalte beredvilligt om selskabets planer om at flyve til Fort Lauderdale fra den 29. november. Og selv kritiske spørgsmål om det faktum, at piloter og stewardesser får base i Bangkok til thailandske lønninger, svarede Kjos beredvilligt på.
Ikke tale med pressen
Men da dagen for rutens åbning i fredags oprandt, havde piben fået en anden lyd. De seneste måneders blæst omkring Norwegians langdistancesatsning har nemlig fået Bjørn Kjos til at ændre mediestrategi. Den før så medieglade nordmand vil ikke længere tale med pressen.
Det fik CHECK-IN.dk og flere andre danske medier helt korporligt at mærke, ved ruteåbningen fredag eftermiddag ved gate C33 i Københavns Lufthavn. Herfra skulle DY7041 kl. 15.15 for første gang afgå med kurs mod Fort Lauderdale i Florida. Efter et håndtryk og to ord med den karismatiske luftfartsboss brød Norwegians kommunikationsfolk brat ind. Kjos klappede i og journalisterne fik af kommunikationsfolkene i klare vendinger at vide, at der IKKE måtte stilles spørgsmål til bossen. Selv forsøgte han sig med en undskyldning om, at man skulle skrive sig på en liste, hvis man ville have interviews. En liste der dog ikke fandtes.
Sårbar operation
Der er ellers nok at spørge Bjørn Kjos om. CHECK-IN.dk ville således gerne have spurgt Bjørn Kjos om:
– Norwegians Dreamliner-fly kommer til at flyve flere timer i døgnet end langdistanceflyene hos SAS, hvor man er nogle af de bedste til at udnytte flåden. Giver det ikke en meget sårbar operation med øget risiko for forsinkelser og aflysninger?
– Hvad gør man når langdistanceoperationens midlertidige norske operationstilladelse, Air Operators Certificate (AOC), udløber 23. december og man ikke har nået at få det irske AOC, som man har søgt om?
– Hvorfor vil Norwegian ikkegive kompensation til passagererne ved forsinkelser og aflysninger?
– Hvorfor vil Norwegian ikke ombooke passagerer til andre selskabers flyvninger ved aflysninger af egne flyvninger?
– Er det rimeligt at børn af personalet på Norwegians langdistancefly skal være statsborgere i Singapore for at forældrene kan få barselsorlov?
– Er Norwegian stadig et norsk selskab, når selskabet opererer irsk-indregistrerede fly på irsk AOC med filippinske kabinebesætninger ansat i Singapore og med base i Bangkok?
– Norwegians tredje Dreamliner-fly, EI-LNC, blev leveret 36 timer før det lettede fra CPH med kurs mod Florida. Hvordan har Norwegian sikret sig, at flyet er klar til at tørne ud for fuld kraft og i den kommende uge flyve fuldt program frem og tilbage mellem Skandinavien og Fort Lauderdale?
– Norwegian åbner til foråret sin femte og sjette spanske base i Madrid og Barcelona. Hvor meget sparer selskabet i lønomkostninger ved at ”vende” sine ruter mellem Skandinavien og Spanien om og lade dem betjene af spanskansat kabinepersonale og ikke kabinepersonale ansat i Skandinavien?
– Bjørn Kjos talte ved Dreamliner-besøget i Oslo i maj 2012 om, at langdistancesatsningen primært skulle fragte asiater til Europa. Men hvis man kigger på de nuværende og kommende ruter, så handler det nu næsten udelukkende om at flyve over Atlanten. Hvorfor dette strategiskifte?
Taler ikke med
Norwegian-bossen havde dog ingen problemer med at gribe mikrofonen og holde en tale for de omkring 260 passagerer, som havde købt billetter til den første flyvning, inden han gav hånd til de europæiskudseende medlemmer af besætningen på dagens flyvning. Piloterne og cheferne i kabinen er nemlig vesterlændinge, mens det øvrige personale er asiater.
Norwegian-topchef ved Dreamliner-besøget i Oslo 2. maj 2012 og ved pressemøde i København 26. januar 2012. Fotos: Andreas Krog