Trods en begrænset kapacitetsvækst lykkedes det Norwegian i august at fylde flyene bedre samtidig med stigende enhedsindtægter. Næsten 2,8 millioner passager fløj i august med de to koncernselskaber.
Norwegian-koncernen har netop afsluttet, hvad selskabet kalder en rekordsommer, hvor især Widerøe gjorde sig bemærket ved at sætte ny passagerrekord i hver af de tre sommermåneder fra juni til august.
Samlet blev det i august til 2.786.943 passagerer for de to selskaber, hvor Norwegian leverede 2.420.727, og Widerøe supplerede med 366.216. Det svarer til en vækst på 2,6 procent og op imod 70.000 flere passagerer i forhold til samme måned året før.
Norwegian voksede med to procent, mens Widerøe nåede helt op på syv procent.
“August blev en solid afslutning på en rekordsommer for os. Det viser, at planlægningen af årets højsæson har været godt tilpasset efterspørgslen, og at vi har et stærkt produkt, som kunderne sætter pris på. Det vil vi tage med os videre og bygge på fremover,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.
Svag kapacitetsvækst og øget belægning
Hos Norwegian var der i gennemsnit 91 fly i gang for at gennemføre trafikprogrammet, og den udbudte kapacitetsvækst var på to procent. Det lykkedes dog at fylde flyene lidt bedre end året før, da belægningen steg med 0,2 procentpoint til 86,0 procent. Det skete samtidig med en anslået vækst på fire procent i enhedsindtægterne.
Widerøe havde i august valgt at reducere den udbudte kapacitet med 0,3 procent, men da der samtidig kom flere passagerer med hvert fly, steg belægningen med 3,2 procentpoint til 73,7 procent. Fremgangen fik yderligere næring af en vækst i enhedsindtægterne på omkring seks procent.
God udvikling i regularitet og punktlighed
Når det kommer til punktligheden, der er et fokusområde for begge flyselskaber, blev der også leveret ganske godt. Norwegian gik 4,7 procentpoint frem med en punktlighed på 81,2 procent, mens regulariteten løftede sig med 0,2 procentpoint til 99,7 procent af de udbudte flyvninger, der blev gennemført.
Hos Widerøe var der i august fremgang i regulariteten på 1,2 procentpoint, da 98,6 procent af samtlige planlagte operationer blev gennemført, mens punktligheden dykkede med 0,9 procentpoint til 91,8 procent.
“Dette er den bedste regularitet Widerøe har haft i en enkelt måned siden april 2016, og den bedste august siden 2012. Det er vi meget tilfredse med,” siger Widerøes driftsdirektør Morten Skoglund.
Relaterede artikler:
Svag trafikvækst hos Norwegian i juli