Stadig fly til tiden uden SAS Ground Handling

Selvom SAS er i gang med at sælge sit groundhandling-selskab mener flyselskabet ikke, at det vil svække muligheden for at levere den samme kvalitet og punktlighed som hidtil.

Et element i den nye 4NXG-spareplan hos SASer frasalg af aktiver til en værdi af 2,6 mia. kroner. Heri indgår SAS Ground Handling, der omfatter 5.000 medarbejdere i primært København, Stockholm og Oslo.

Medarbejderne i SAS Ground Handling er blandt andetbeskæftiget med indcheckning af passagerer, gatehandling-funktioner, bagagehåndtering og meget mere.

De fleste større netværksselskaber har historisk haft eget groundhandling-selskab, idet man derigennem har større kontrol over produktionen og kvaliteten heraf.

Men nu er SAS i gang med at outsource denne del af forretningen gennem et frasalg til et konkurrende selskab på området. Det betyder, at 5.000 ansatte i SAS Ground Handling skal have ny arbejdsgiver, mens SAS samtidig kan vinkel farvel til fem mio. kroner i faste omkostninger i regnskabet. Det giver nemlig en større fleksibilitet at kunne købe ydelsen hos en ekstern leverandøri det omfang, der er brug for den.

Berører ikke punktlighed
Det meget tætte samarbejde mellem SAS Ground Handling og den operationelle del i SAS har haft den positive effekt, at SAS i flere år i træk er blevet kåret som Europas mest punktlige flyselskab.

Mange har stillet spørgsmålstegn ved, om SAS stadig kan opretholde den punktlighed, når et nyt ground-handlingselskab skal tage over. Det tror SAS dog fuldt og fast på.

“Der er ingen tvivl om, at vores groundhandling fungerer vældig godt i forhold til den høje kvalitet vi har. Vi mener stadig, at vi gennem kvalitetsmål og tæt opfølgning kan levere det rigtige produkt med en anden handlingudbyder,“ sigerFlemming Jensen, der er COO i SAS.

Han oplyser, at SAS er i realitetsforhandlinger omkring salg af SAS Ground Handling, hvor man er i den afsluttende ‘due dilligence’ proces med en mulig køber,inden virksomhedsoverdragelsen kan finde sted.

“Den nye ejer af aktiviteterne i SAS Ground Handling vil få nogle enormt dedikerede medarbejdere, der virkelig brænder for SAS. Samtidig får vi en mere fleksibel omkostningbase,“ understreger Flemming Jensen.

I luftfartskredse er detnæsten et spørgmål om ‘religion’, hvorvidt et netværksselskab skal have groundhandling in- eller outsourcet. Flemming Jensen nævner eksempler fraSwiss og tildels også Luthansa, der med succes har outsourcet groundhandling til en fremmed operatør.