Stadig lavprisvækst i CPH

Der er vækst over hele linien i Københavns Lufthavn. Stigningen i indenrigstrafikken er betydelig, ligesom årets fire nye interkontinentale ruter har skabt stor vækst i transfer- samt internationalt afgående passagerer. Men lavprisflytrafikken hænger stadig på.

Årets tredje kvartal var det travleste nogensinde hos Københavns Lufthavn.
Flere end 6,3 mio. passagerer rejste i de tre måneder igennem lufthavnens terminalanlæg.

I alt er passagertallet steget med 8,2 procent i årets første ni måneder, og den fortsatte passagervækst resulterede i en samlet stigning i omsætningen på 11,0 procent.

Københavns Lufthavn fremhæver, at væksten har været drevet af en markant stigning i antallet af indenrigspassagerer, ligesom der fortsat er flere transfer- samt internationalt afgående passagerer.De mange transfer- og internationale passagerer skyldes især lufthavnens nye interkontinentale ruter til Doha, New York JFK, Toronto og Cairo, der alle skaber vækst i såvel transfertrafikken som den interkontinentale trafik.

Indenrigsflyvningen er helt udenfor kategori med en vækst på 23,1procent i årets første ni måneder.

Fra årtusindeskiftet og frem til i dag er det dog lavpristrafikken der har skabt lufthavnens nettovækst.Samlet set var der næsten 2,9 mio. lavprispassagerer i årets første ni måneder, hvilket bringer den samlede lavprismarkedsandel år til dato op på 17,8 procent. Det er det højeste niveau til dato og en stigning på mere end 22procent i forhold til de første ni måneder af 2009.

Lavprisvæksten er bl.a. skabt af Air Berlin. easyJet, Norwegian, Germanwings, Iceland Express, NIKI og nu afgående Transavia, der alle af lufthavnen kategoriseres som lavprisflyselskaber. Cimber Sterling er ikke medtaget som lavprisflyselskab i statistikkerne hos Københavns Lufthavn.

”Lavprisselskaberne har fortsat fokus på Københavns Lufthavn, og vi oplever stadig en stor interesse for vores kommende lavprisfinger CPH Go, der åbner 31. oktober. Med CPH Go bliver Københavns Lufthavn den eneste europæiske storlufthavn, der kan tilbyde lavere passagertakster i en integreret del af lufthavnen,” siger Per Madsen, der i øjeblikket fungerer som konstituteret administrerende direktør i lufthavnen.

På baggrund af den fortsat store vækst i trafikken harKøbenhavns Lufthavnopjusteret sine forventninger til helårsresultatet. Resultat før skat forventes nu at blive mere end 15 procent højere end i 2009, når der korrigeres for særlige forhold.

Foto: Der er stadig vækst i lavprisflytrafikken i Københavns Lufthavn. Den nye lavprisfinger Go åbner officielt søndag den 31. oktober.