Stadig risiko for nye Lufthansa-strejker

Lufthansa havde i 2014 ikke færre end 10 strejkedage på grund af en verserende strid med selskabets piloter. Det tyske flyselskab står fast, hvilket kan medføre flere strejker.

Det tyske flyselskab Lufthansa har i løbet af 2014 fået mange ridser i lakken som følge af de mange pilotstrejker. I alt 10 strejkedage blev det til sidste år.

Det er uenighed om en ny pensionsaftale, der har været årsag til de mange strejker. Lufthansa ønsker at piloterne først skal have mulighed for at gå på pension, når de fylder 61 år, mens piloternes fagforening fastholder aftalen om at kunne gå tidligt på pension på en ordning betalt af arbejdsgiveren.

I dag er den gennemsnitlige pensionsalder for Lufthansa-piloterne på 59 år, men det er muligt allerede fra 55-års alderen at lade sig tidligt pensionere.

Men der er intet, der tyder på, at Lufthansa og Vereinigung Cockpit, der er fagforening for selskabets 5.400 piloter, er på vej til at nå frem til en aftale. Parterne står stadig stejlt overfor hinanden, hvilket kan medføre nye strejker.

“Vi er stolte af det sociale system i Europa. Det er en del af vores kultur, og vi bliver nødt til at kæmpe denne kamp til ende,“ sagde Martin Riecken, der er koncernkommunikationsdirektør hos Lufthansa, på et pressemøde i Aalborg i fredags.

Wings-projekt har øget konflikten
Konflikten er blevet yderligere kompliceret af, at Lufthansa i december måned offentliggjorde sit nye Wings-projekt, hvor datterselskaberne Germanwings og Eurowings på billigere overenskomster skal varetage en række flyvninger, der tidligere har været opereret af hovedselskabet.

Piloternes fagforening har kaldt udspillet fra Lufthansa for en “provokation“, og ønsker nu kun at få løst pensionskonflikten, hvis Wings-projektet indgår i samme aftalepakke.

“Vi står fast og ønsker oprigtigt at kunne indgå en aftale med piloterne. Vi har foreslået at lade en faglig voldgift behandle spørgsmålet om tidlig pensionering, men pilotfagforeningen vil kun have sagen for en faglig voldsgiftsret, hvis den nye struktur i Eurowings kan blive en del heraf,“ forklarer Martin Riecken.

Strejkerne har naturligvis været forstyrrende for Lufthansa og flyselskabets kunder. Men Lufthansa mener selv, at man selskabet har været gode til at håndtere driftsforstyrrelserne ved på forhånd at aflyse de afgange, der ville blive berørt.

“Vi lader ikke vores passagerer i stikken ved at lade dem møde op i lufthavnen til en aflyst flyafgang. Vi vælger 24 timer i forvejen at aflyse de berørte flyvninger og offentliggøre denne liste på vores hjemmeside. Samtidig kan vi gennem kontaktinformationer i bookingerne nå at informere op til 70 procent af passagererne i tilfælde af aflysninger,“ understreger kommunikationsdirektøren.