Star Alliance-partnere flyver fra SAS

Da SAS præsenterede trafiktallene for juni, konstaterede analytikerne, at selskabet i øjeblikket står stille i markedet. SAS står også stille i forhold til de europæiske Star Alliance-partnere, der opererer med vækstrater væsentligt højere end det skandinaviske luftfartsselskab.

I sidste uge kunne Dagbladet Børsen berette, at konkurrenterne flyver fra SAS. Der var i væsentlig grad tale om en sammenligning med de nordiske konkurrenter hos Cimber Sterling, Finnair og Norwegian, der alle i juni måned havde højere vækstrater i passagertrafikken end SAS.

Men nu viser netop offentliggjorte tal fra den europæiske luftfartsorganisation Association of European Airlines (AEA), at de største – og en del af de øvrige 11 Star Alliance-partnere -vokser i et væsentligt højere tempo end SAS.

Udvikling i passagertrafik (januar – maj 2010)

Luftfartsselskab Traffic RPK (mio.) Vækst i passagertrafik (RPK)
Turkish Airlines 17.323,4 + 27,7 %
Aegean Airlines 1.825,0 + 17,7 %
TAP Portugal 8.792,6 + 13,1 %
LOT Polish Airlines 2.165,1 + 9,5 %
Austrian 5.956,8 + 6,5 %
SWISS 11.109,7 + 5,1 %
Lufthansa 47.895,8 + 1,9 %
Brussels Airlines 2.617,4 + 1,7 %
Adria Airways 307,1 – 4,5 %
SAS 8.776,6 – 5,7 %
Croatia Airlines 342,6 – 8,6 %
bmi 2.397,1 – 27,7 %

Kilde: Assosciation of European Airlines

Fremadstormende Turkish Airlines og det nye græske Star Alliance-medlem Aegean Airlines topper vækstlisten hos de europæiske Star Alliance-selskaber. De to selskaber kan præstere vækstrater på henholdsvis 27,7 % og 17,7 % for årets fem første måneder.

Også selskaber som Lufthansa, SWISS og Austrian, som SAS ynder at sammenligne sig med, har alle positive vækstrater i passagertrafikken.

Det er derimod ikke tilfældet for SAS, der må indkassere en tilbagegang på 5,7 % i passagertrafikken. Dermed bliver det mere tydeligt, at SAS endnu ikke er kommet på omgangshøjde i markedet, selvom selskabet isoleret set kan præsentere flotte belægningstal og begrænsede yield-fald.