Da SAS præsenterede trafiktallene for juni, konstaterede analytikerne, at selskabet i øjeblikket står stille i markedet. SAS står også stille i forhold til de europæiske Star Alliance-partnere, der opererer med vækstrater væsentligt højere end det skandinaviske luftfartsselskab.
I sidste uge kunne Dagbladet Børsen berette, at konkurrenterne flyver fra SAS. Der var i væsentlig grad tale om en sammenligning med de nordiske konkurrenter hos Cimber Sterling, Finnair og Norwegian, der alle i juni måned havde højere vækstrater i passagertrafikken end SAS.
Men nu viser netop offentliggjorte tal fra den europæiske luftfartsorganisation Association of European Airlines (AEA), at de største – og en del af de øvrige 11 Star Alliance-partnere -vokser i et væsentligt højere tempo end SAS.
Udvikling i passagertrafik (januar – maj 2010)
Luftfartsselskab | Traffic RPK (mio.) | Vækst i passagertrafik (RPK) |
Turkish Airlines | 17.323,4 | + 27,7 % |
Aegean Airlines | 1.825,0 | + 17,7 % |
TAP Portugal | 8.792,6 | + 13,1 % |
LOT Polish Airlines | 2.165,1 | + 9,5 % |
Austrian | 5.956,8 | + 6,5 % |
SWISS | 11.109,7 | + 5,1 % |
Lufthansa | 47.895,8 | + 1,9 % |
Brussels Airlines | 2.617,4 | + 1,7 % |
Adria Airways | 307,1 | – 4,5 % |
SAS | 8.776,6 | – 5,7 % |
Croatia Airlines | 342,6 | – 8,6 % |
bmi | 2.397,1 | – 27,7 % |
Kilde: Assosciation of European Airlines
Fremadstormende Turkish Airlines og det nye græske Star Alliance-medlem Aegean Airlines topper vækstlisten hos de europæiske Star Alliance-selskaber. De to selskaber kan præstere vækstrater på henholdsvis 27,7 % og 17,7 % for årets fem første måneder.
Også selskaber som Lufthansa, SWISS og Austrian, som SAS ynder at sammenligne sig med, har alle positive vækstrater i passagertrafikken.
Det er derimod ikke tilfældet for SAS, der må indkassere en tilbagegang på 5,7 % i passagertrafikken. Dermed bliver det mere tydeligt, at SAS endnu ikke er kommet på omgangshøjde i markedet, selvom selskabet isoleret set kan præsentere flotte belægningstal og begrænsede yield-fald.