Henimod slutningen af oktober træder koncernchef Greg Foran tilbage fra topposten i Air New Zealand, der nu har hans afløser på plads. Den nye topchef er fundet internt i selskabet.
I skrivende stund er der lidt over to måneder til, at Air New Zealands koncernchef Greg Foran forlader Star Alliance-selskabet, som han har stået i spidsen for siden februar 2020. Hans karriere har især foregået i detailhandlen med stillinger i først Woolworths og siden Walmart.
Nyheden om, at der skal skiftes ud på ledelsesgangen, kom offentligheden for øre tidligere i år. Her lød det fra Air New Zealands bestyrelsesformand Therese Walsh, at Greg Foran mener, at selskabet er slået ind på en god kurs, og tiden derfor er moden til, at han skal finde nye udfordringer.
Nu har flyselskabet en afløser på plads, og han er fundet i egne rækker. Det er nemlig Air New Zealands digitale direktør Nikhil Ravishankar, der efter fire år i sin stilling, er blevet udset til at overtage styringen med hele forretningen til oktober.
Betoner kvaliteter
Air New Zealand forklarer, at Nikhil Ravishankar er blevet valgt som ny koncernchef, fordi han i sin tid i hovedkvarteret i Auckland har oparbejdet en indgående forståelse for både flyselskabet og hvordan luftfartsbranchen fungerer.
I sin tid i Air New Zealand har han blandt andet været med til at styrke og videreudvikle flyselskabets digitale rygrad, dets fordelsprogram samt det produkt, som kunderne tilbydes. Ifølge Therese Walsh har man vurdereret et bredt felt af ansøgere, inden beslutningen blev truffet.
”Nikhil har det tankesæt og tilgang til moderne ledelse, som vi har brug for, når vi skal bygge oven på vores stærke fundament og rette blikket mod fremtiden. Bestyrelsen har foretaget en omfattende international rekrutteringsproces og er glade for at have været vidne til, at Nikhil har klaret det så godt.”
“Flyselskaber konfronteres løbende med mange udfordringer, hvad end det er klimaforandringer, kundernes forventninger, teknologien, omkostningspres eller geopolitik, men Nikhil har et frisk perspektiv, der er rodfæstet i et newzealandsk værdisæt samt et indgående kendskab til flyselskabet og kritisk infrastruktur i en række forskellige brancher.”
Kalder det et privilegie
Inden han landede hos Air New Zealand, var Nikhil Ravishankar digital direktør hos energiselskabet Vector. Tidligere har han blandt andet haft ledende stillinger hos konsulentvirksomheden Accenture og hos tele- og internetselskabet Spark New Zealand.
”Jeg er både begejstret og ydmyg over at få muligheden for at stå i spidsen for Air New Zealand. Flyselskabet er en institution, der både har en vigtig og lang historie men også en fantastisk fremtid foran sig,” siger Nikhil Ravishankar.
”Det er et privilegie at tiltræde som koncernchef og overtage det ansvar for vores folk, vores kunder og vores land, der følger med.”
Air New Zealand beflyver godt 50 destinationer i såvel ind- som udland. Det sker med en flåde bestående af 114 fly, der har en gennemsnitsalder på 10,8 år og er produceret af både ATR, Airbus, Boeing og De Havilland Canada.
Relaterede artikler:
Indien som gateway til New Zealand i 2028