Airbus A320-200 fra Air New Zealand. (Foto: Sheba_Also 43,000 photos | Wikimedia Commons | CC BY-SA 2.0)

Star Alliance-selskab dropper klimamål

Den grønne omstilling er ikke uden udfordringer. Det har man måtte sande hos Air New Zealand, der netop har valgt at skrotte målsætningen om at udlede 29 procent mindre CO2 i 2030.

Det er formentligt gået de færrestes næse forbi, at klimaets fremtid og den grønne omstilling har fået en tiltagende større plads i den offentlige debat i løbet af de seneste år.

Det samme gælder i luftfarten i ind- og udland, hvor politikere har lanceret forventninger til branchen, mens flyselskaber og koncerner selv har sat klimamål, der på sigt skal nedbringe det aftryk, som flytrafik og andre aktiviteter sætter på miljøet.

Nu har Air New Zealand valgt helt at droppe det klimamål, som selskabet hidtil har navigeret efter. Selskabet har ellers siden 2022 haft en ambition om, at dets udledninger af CO2 skal skæres med 29 procent, inden udgangen af dette årti.

En række udfordringer af forskellige karakter har dog ført til, at Star Alliance-selskabet har truffet beslutningen om at træde et skridt tilbage og revurderer hvilken tilgang, som man fremover vil tage til området.

Trækker sig
Et af de meget omdiskuterede emner, når det kommer til den grønne omstilling i international luftfart, har været brugen af bæredygtigt flybrændstof. Det er både dyrere end jet fuel og væsentligt sværere at få fat i, hvilket har været en barriere for udredelsen.

Netop udfordringerne med at fremskaffe brændstoftypen og prisen på dette er blandt de årsager, som Air New Zealand angiver for, hvorfor de tidligere klimamål nu er blevet skrinlagt.

I tillæg til dette nævnes det også, at selskabet finder det udfordrende, at man ikke har fuld kontrol over en række af de værktøjer, der spiller en central rolle i, at man vil kunne indfri klimamålet. Det drejer sig blandt andet om tilgængeligheden af ​​nye fly, lovgivningen og den politiske rygdækning.

Det er baggrunden for, at selskabet har sagt stop og samtidig trækker sig fra Science-Based Targets initiative.

Det er et samarbejde, der drives af NGO’en Carbon Disclosure Project, FN’s Global Compact, World Resources Institute samt Verdensnaturfonden. Mange virksomheder benytter det til at sikre, at de såkaldte videnskabsbaserede klimamål også bliver overholdt.

Globale udfordringer spænder ben
Greg Foran, der er koncernchef ved Air New Zealand, forklarer, at det har været nødvendigt at træffe en beslutning, da det formentlig ikke vil gå lige så nemt med at modernisere flåden, som selskabet havde regnet med.

“Inden for de sidste par måneder og i særdeleshed de sidste par uger, er det blevet tydeligt, at mulige forsinkelser af vores planlagte flådefornyelse betyder, at vi risikerer ikke at kunne leve op til klimamålet.”

”Det er muligt, at vi skal beholde den nuværende flåde i længere tid end ellers planlagt som følge af de globale udfordringer med produktions- og forsyningskæden. Det vil potentielt komme i vejen for, at vi kan føje ​​nyere og mere brændstofeffektive fly til flåden.”

I samme ombæring understreger bestyrelsesformand Therese Walsh, at Air New Zealand fortsat holder fast i målet om at være helt fri for CO2-udledninger i 2050.


Relaterede artikler:

Flyselskab vejer passagererne

Auckland – New York: 14.207 kilometer på 16 timer

Fly nummer 1.600 fra ATR Aircraft