Større britiske lønkrav end hos SAS-piloter

British Airways’ piloter har afvist tilbud om 11,5 procent lønstigning over tre år. Strejke kan være på vej.

SAS-piloterne fik en meget omdiskuteret lønstigning på 10,86 procent ud af en uges strejke i slutningen af april og begyndelsen af maj. Nu har medlemmerne af pilotforeningen British Airline Pilots Association (BALPA) afvist British Airways ledelsens tilbud på 11,5 procent og truer med at gå i strejke.

”Vores medlemmer i British Airways har afvist den seneste lønpakke, som virksomheden tilbød dem. 96 procent stemte imod forslaget og bad om, at vi fortsætter til en officiel afstemning for eller imod en strejke. Vi overvejer indgående de næste skridt og vil fremsætte en yderligere erklæring senere på ugen. Indtil da har vi ikke yderligere kommentarer,” siger Brian Strutton, der er Generalsekretær i BALPA, i en meddelelse, som pilotforeningen har udsendt.

British Airways kalder selv det udspil, som piloterne nu har afvist, for ”fair og generøst”, og man mener, at piloternes løn og vilkår er ”blandt de bedste i branchen.”

Forenede kræfter
Det er ikke alene piloterne i British Airways, der truer med strejke, idet BALPA er gået sammen med både kabinebesætningernes og jordpersonalets fagforeninger, Unite og GMB, i en koordineret indsats for højere lønninger. De to fagforeninger har også afvist British Airways’ udspil, idet de søger at blive enige om den første fælles lønaftale med flyselskabet.

De tre fagforeninger siger dog, at de “står klar” til at overveje et revideret forslag fra British Airways, fremgår det af et fælles brev til fagforeningernes medlemmer.

Vise god vilje
Og for at vise sine gode vilje, fjernede Unite en video fra Youtube, der kritiserede British Airways behandling af virksomhedens medarbejdere i Gatwick.

I videoen truede Unite med at nedlægge arbejdet. Kabinepersonalet er utilfredse med, at British Airways vil ændre på arbejdstidsreglerne og for eksempel reducere hviletiden fra to til én dag på long haul-flyvningerne fra Gatwick til Las Vegas.

”Det betyder mindre løn og træt kabinepersonale, der skal være opmærksomme i nødsituationer. Disse nedskæringer er simpelthen et udtryk for virksomhedens grådighed og udnyttelse af medarbejderne,” lød det fra Unite i videoen.

Kæmper mod Norwegian
Som så mange andre netværksselskaber er British Airways under pres fra lavprisselskaberne. Og for den britiske flag carriers vedkommende er det specielt easyJet og Ryanair på det europæiske marked og Norwegian på langdistanceflyvningerne, der presser selskabets indtjening.

Den intense konkurrence forhindrede dog ikke IAG, moderselskabet bag British Airways, i at have overskud i første kvartal – modsat hovedparten af de andre europæiske netværksselskaber.

 

Relaterede links

Ryanair overhaler British Airways i Storbritannien

SAS-kaptajner får lønstigninger på 125.000 kroner

British Airways opgiver del af USA-værn mod Norwegian