Større fly og daglige afgange på vej fra Gulf Air

Gulf Air åbnede i fredags selskabets nye rute mellem Bahrain og København. Troen på ruten er så stor, at selskabet allerede fra april næste år indsætter et større fly på ruten og opgraderer til daglige frekvenser.

Da Gulf Air i fredags åbnede selskabets nye rute fra Bahrain til København, var det et Boeing 737-700 fly fra selskabet PrivatAir, der udførte den første flyvning.

Det vil det også være i de kommende ni måneder, inden Gulf Air fra sommerfartplanen 2012 indsætter et større fly på ruten. Det nuværende indlejedeBoeing 737-700 flyhar kun plads til 94 passagerer med henholdsvis 16 Falcon Gold-sæder og 74 sæder på Economy Class.

“Vi afventer i øjeblikket levering af nye fly. Vi får indenfor det næste år leveret en serie afAirbus A320-fly med ekstra brændstofkapacitet. Et af disse fly vil blive indsat på ruten til København, når sommertrafikprogrammet træder i kraftnæste år,“ fortæller Chief Commercial Officer, Karim Maklouf, fra Gulf Air til CHECK-IN.dk.

Det betyder, at Gulf Air kan udvide kapaciteten fra 94 sæder til 169 sæder fordelt med 16 på Falcon Gold-klassen og 153 sæder på Economy Class.

Herudover bekræfter Karim Maklouf, at Gulf Air vil udvide fra fire ugentlige afgange til daglige forbindelser på ruten mellem København og Bahrain.

Gulf Air har det stærkeste rutenetværk i Mellemøsten og den Persiske Golf, hvorfor selskabet da også forventer, at hovedparten af passagererne skal bruge Bahrain International Airportsom transferlufthavn til primært Mellemøsten, Pakistan, Indien samt selskabets destinationer i Sydøstasien.

I første omgang forventer Gulf Air omkring 30.000 årlige passagerer på den nye rute til Skandinavien, men forventer at øge dette antal betydeligt, når der kommer større fly og flere frekvenser på ruten. Men lokaltrafikken fra Skandinavien til Bahrain forventes kun at udgøre omkring 25 % af det samlede passagertal på ruten.

Emirates åbner den 1. august 2011 en rute mellem Dubai og København, og man kunne forledes til at tro, at Gulf Air har ønsket at komme konkurrenten i forkøbet.

Dette afvises dog af Karim Maklouf: “Vi fokuserer på vores egne styrker, som i væsentlig grad er vort stærke rutenetværk i Mellemøsten. Selskaber som Emirates og Qatar Airways har en global strategi, mens vi i stedet vil koncentrere os om vore regionale hovedmarkeder.“

Gulf Air åbnede i foråret ruter til Geneve og Milano, men flere europæiske ruter er på vej. Karim Maklouf afslørede såledesoverfor CHECK-IN.dk, at ruter til Zürich, München og Rom er i støbeskeen og vil blive åbnet i takt med, at selskabet modtager nye fly.