Storbritannien vil hæve passagerafgift

Verdens højeste passagerafgift, der hvert år indbringer 30 mia. kroner til den britiske statskasse, skal være endnu højere. Det foreslår den britiske regering.

Den britiske stat henter hvert år knap 30 mia. danske kroner hjem til statskassen gennem den såkaldte ”Air Passenger Duty”-afgift. Nu lægger den britiske regering op til at der skal hentes endnu flere penge hjem via det der i forvejen er verdens højeste passagerafgift.

Flyselskaberne skal således i dag betale omkring 130 kroner for hver passager på økonomiklasse og 260 kroner for hver passager på business og første klasse, som de flyver med fra britiske lufthavne på kort- og mellemdistanceruter. På længere oversøiske flyvninger skal der i dag betales henholdsvis 710 og 1420 kroner.

Det vil den britiske regering nu sætte op til 730 og 1460 kroner fra 1. april i år. Om et år skal den så have yderligere et nøk opad til henholdsvis 750 og 1500 kroner per afrejsende passager på economy og business class/first class. For at have præcise regler, så går grænsen for hvornår der skal betales den lave eller den høje afgift ved om der er mere eller mindre end 40 tommers benplads.

Regeringen argumenterer med, at afgiftsstigningen følger den almindelige inflation.

Passagerafgiften blev indført i 1994 og lød oprindeligt på 50 kroner for kort- og mellemdistanceflyvninger og 100 kroner for længere flyvninger. Siden hen er den steget støt og delt op i flere forskellige niveauer. I en årrække var der fire forskellige afgiftsniveauer alt efter distancen man fløj. Nu er der under og over 2000 miles samt under og over 40 tommers benplads.

Herre i eget hus
I Skotland er man indtil videre underlagt fælles britisk lovgivning hvad angår passagerafgifter. Men fra april 2018 introducerer Skotland sin egen erstatning. Og den skal fra 2018 til 2021 sænkes med 50 procent i forhold til den nuværende afgift. Det er i hvert fald forslaget fra den skotske regering.

Et forslag som det britiske lavprisselskab easyJet ikke overraskende bifalder. De forventer at ville øge antallet af flyvninger til og fra Skotland med 30 procent, hvis afgiften halveres når Skotland i 2018 bliver herre i eget hus hvad angår afgiftsopkrævning. Flyselskabet opfordrer dog til, at afgiften halveres i ét hug i 2018 og ikke gradvist frem til 2021, sådan som den skotske regering lægger op til.