Airbus A330-200 fra Iran Air (Foto: P. Masclet | master films)

Store flyordrer i fare efter USA-exit fra atomaftale

Tre flyproducenter har udsigt til at miste allerede indgåede ordrer på 230 fly til iranske flyselskaber til en værdi af flere hundrede milliarder kroner.

I januar 2016 meddelte det internationale atomagentur, at atomaftalen fra sommeren 2015 mellem Iran og verdenssamfundet med USA i spidsen, kunne effektueres.

Det medførte en livlig aktivitet mellem iranske flyselskaber og vestlige flyproducenter, da det nationale Iran Air og andre af landets privatejede flyselskaber trængte til at få de mange ældre fly udskiftet.

I december 2016 underskrev Iran Air en aftale med Boeing Commercial Airplanes om køb af 80 nye fly. Den gigantiske ordre havde i listepriser en værdi af 17 milliarder dollars, eller hvad der svarer til næsten 110 milliarder danske kroner.

Nu hænger denne ordre i en tynd tråd efter USA´s præsident Donald Trump tirsdag bekendtgjorde, at USA trækker sig fra den indgåede atomaftale og i stedet indfører de hårdeste handelsmæssige sanktioner mod landet.

“Efter dagens meddelelse vil vi konsultere den amerikanske regering for næste skridt,” lød det tirsdag i en kortfattet meddelelse fra Boeing.

Airbus kan også blive ramt
Ordren på 80 fly består af 50 Boeing 737 MAX 8, 15 Boeing 777-300ER samt 15 Boeing 777-9. Det første Boeing 777-300 er planlagt til levering i juli i år. Udover ordren fra Iran Air har det privatejede Iran Aseman Airlines også en ordre på 30 Boeing 737 MAX til en samlet listepris på tre milliarder dollars, eller omkring 20 milliarder kroner.

Ifølge CNBC har Boeing ikke optaget de iranske flyordrer i ordrebøgerne, så ordrebeholdningen på 5.800 fly vil ikke blive påvirket af et eventuelt forbud mod at levere fly til iranske flyselskaber. Airbus, der er Boeings europæiske rival, har derimod registreret ordrer fra Iran Air i ordrebøgerne. Det statsejede iranske flyselskab bestilte i januar 2016 i alt 100 fly hos den europæiske flyproducent, og det er en ordre på op imod 200 milliarder kroner.

Endelig har fransk-italienske ATR Aircraft solgt 20 ATR72-fly til Iran Air, og otte af disse er allerede leveret. Det samme er tilfældet med en Airbus A321-200 og to Airbus A330-200.

“Vi analyserer omhyggeligt meddelelsen,” sagde Airbus i en erklæring efter Trumps meddelelse “og vil evaluere de næste trin i overensstemmelse med vores interne politikker og i fuld overensstemmelse med sanktioner og eksportkontrolbestemmelser.”

Da mindst 10 procent af komponenterne i fly fra Airbus og ATR har amerikansk oprindelse, er det nødvendigt for begge europæiske flyselskaber at indhente tilladelse fra USA, hvis der skal sælges fly til Iran. Det vurderes ikke at være sandsynligt, at en sådan tilladelse kan gives.

 

Relaterede artikler:

Boeing lander iransk kæmpeordre

Boeing følger i Airbus’ fodspor i Iran

Iran Airs vanvidsindkøb fortsætter

Køber fly for 235 mia. kroner

Iran vil købe 114 Airbus-fly