Regningen for de tusindvis af aflyste flyvninger, der fulgte i kølvandet på det store IT-nedbrud, har fået Delta Air Lines til at ville gå rettens vej, men nu tager CrowdStrike bladet fra munden.
Fredag den 19. juli bliver en dag, der formentlig vil blive husket hos Delta Air Lines i de kommende år. Her resulterede en fejl i en opdatering af IT-sikkerhedssystemet CrowdStrike nemlig i, at 8,5 millioner devices med Microsoft Windows gik ned.
Hos det store flyselskab indvarslede nedbruddet et IT-kaos, der endte med at få konsekvenser for flere end 500.000 passagerer, og betød, at Delta endte med at aflyse over 6.000 flyvninger i løbet af de kommende seks dage.
Delta blev væsentligt hårdere ramt end eksempelvis konkurrenterne American Airlines og United Airlines.
En del af dette tilskrives, at op mod halvdelen af flyselskabets IT-systemer på kontorer og i lufthavne benytter sig af styresystemet Windows, og det betød blandt andet, at godt 40.000 servere skulle genstartes manuelt.
Har haft store omkostninger
De mange aflysninger og det efterfølgende oprydningsarbejde har langt fra været gratis. Delta Air Lines’ koncernchef Ed Bastian vurderer, at regningen ender på omkring 500 millioner dollars, hvilket omregnet til den danske møntfod svarer til knap 3,4 milliarder kroner.
Bastian har efterfølgende rejst en markant kritik af den måde, som CrowdStrike og Microsoft har håndteret nedbruddet på. Koncernchefen siger til CNBC, at Delta ikke har fået tilbud anden hjælp en gratis vejledning i at dæmme op for konsekvenserne.
Det er topchefen ikke tilfreds med, ligesom han mener, at det er for galt, at det overhovedet kommer så vidt, at selskabet sender en fejlbehæftet opdatering ud. Derfor har Delta til hensigt at gå rettens vej for at få erstatning for skaderne fra nedbruddet, lyder det.
Til det formål har flyselskabet antaget den prominente advokat David Boies, der tidligere har ført den amerikanske regering til en sejr over Microsoft samt har repræsenteret ofre for både Harvey Weinsteins og Jeffrey Epsteins krænkelser.
Sår tvivl om Deltas udlægning
Ed Bastians udtalelser er kommet CrowdStrike for øre, men her er man langt fra enige i Delta Air Lines’ udlægning af sagen, men man undskylder på ny over for flyselskabet for de udfordringer, som nedbruddet var skyld i.
I en udmelding lyder det, at hvis det kommer til en retssag, vil CrowdStrike have afdækket, hvorfor Deltas konkurrenter var så meget hurtigere til at komme på fode igen efter nedbruddet.
Derudover ønsker selskabet også svar på, hvorfor Delta Air Lines takkede nej til et tilbud om at få besøg af en række ansatte fra IT-selskabet således, at de kunne hjælpe med det store oprydningsarbejde, ligesom CrowdStrike-personale gjorde hos en række andre ramte virksomheder.
Slutteligt kritiseres Ed Bastian selv, da det – ifølge CrowdStrike – ikke var muligt at komme i kontakt med ham for at tilbyde hjælp i kølvandet på kaosset.
“Ydermere så kontaktede CrowdStrikes CEO personligt Deltas koncernchef med henblik på at tilbyde at sende assistance af sted, men han modtog intet svar,” lyder det ifølge Reuters.
Relaterede artikler:
Ministerie vil granske Delta efter alvorligt IT-nedbrud