Strejketrussel førte til Jet Time-overenskomst

Et varsel fra Jet Times kabinepersonale om strejke midt i sommerhøjsæsonen fik på godt en time Jet Time til at acceptere de overenskomstkrav, som selskabet ellers havde afvist.

På lidt over en time onsdag eftermiddag lykkedes det for det danske flyselskab Jet Time at få afværget en strejke blandt selskabets kabinepersonale lige midt i højsæsonen for charterflyvninger, som er et af Jet Times vigtigste forretningsområder.

Misæren startede egentlig allerede tirsdag, hvor overenskomstforhandlinger mellem Jet Time Cabin Union og Jet Time brød sammen efter at parterne havde forhandlet siden januar. Derfor varslede Jet Time Cabin Union, der organiserer 85 procent af kabinepersonalet i det danske flyselskab, onsdag eftermiddag strejke fra den 9. juli.

”Jet Time A/S ønsker ikke at indgå i yderligere forhandlinger, og Jet Time Cabin Union ser sig nødsaget til at melde en konflikt varsling med arbejdsstandsning fra d. 9. juli 2015,” skrev fagforeningen i en pressemeddelelse, der blev sendt ud kl. 14.09 onsdag eftermiddag.

Står ved magt
Godt en halv time senere var parterne imidlertid blevet enige om at vende tilbage til forhandlingsbordet.

”Jet Time har indvilget i at genoptage forhandlingerne,” forklarede formanden for Jet Time Cabin Union, Thomas Kondrup, kort før klokken 15 onsdag eftermiddag til CHECK-IN.dk.

Han forventede på det tidspunkt, at forhandlingerne blev genoptaget senere samme dag. Og en genoptagelse af forhandlingerne ville ikke være ensbetydende med, at strejkevarslet blev trukket tilbage.

”Det står ved magt indtil der er indgået en aftale,” understregede Thomas Kondrup kort før klokken 15.

Dermed ville Jet Times aktiviteter kunne blive lammet lige midt i det, der er højsæsonen for selskabets charterflyvninger. I de kommende uger flyver Jet Time i pendulfart mellem de skandinaviske lande og Sydeuropa og Nordafrika med solhungrende danskere, nordmænd, svensker og finner. En strejke i midten af juli – midt i skolernes sommerferie – ville derfor være noget nær det værst tænkelige for selskabet.

Uanset om strejken blev en realitet eller ej, så ville alene risikoen for en strejke kunne skabe usikkerhed hos de passagerer, som i de kommende uger skal sydpå ombord på Jet Times fly. Det ville selskabets ledelse gerne undgå.

Derfor indgik parterne telefonisk en aftale. Så klokken 15.19 kunne Jet Time Cabin Union udsende en ny pressemeddelelse om, at konfliktvarslet var trukket tilbage og at parterne havde landet en aftale. Den skal nu til afstemning blandt Jet Time Cabin Unions medlemmer.

En stor misforståelse
Forhandlingerne strandede tirsdag ifølge Jet Time Cabin Union på om hvorvidt fagforeningsarbejde skal tælle med i flyvehviletidsregnskaberne. Det mente Jet Time på det tidspunkt ikke at det skulle.

”Vi mente at Jet Time-relateret arbejde på vores kontor ved siden af ens normale arbejde, skal tælle med i regnskabet. For ellers risikerer man at kunne arbejde rigtig mange timer i træk. Selskabets flyvechef sagde til os i tirsdags, at der ikke var nogen grund til at fortsætte forhandlingerne,” fortæller Thomas Kondrup til CHECK-IN.dk.

Hos Jet Time mener direktør Klaus Ren, at det hele er én stor misforståelse.

”Der var tale om en misforståelse mellem parterne. Den er nu ryddet af vejen og det vil ikke påvirke vores sommertrafik,” fastslår Klaus Ren.

Foruden charterflyvninger med Boeing 737-fly til sydens sol, så opererer Jet Time omkring 11 ATR72-turbopropfly for SAS på en række feederruter ind til København og Stockholm. Blandt de ruter er indenrigsruterne fra Billund, Aarhus og Aalborg. Endelig har Jet Time 3-4 fragtfly, som de opererer på vegne af et større kurérfirma.