Strid om lavpristerminal i Bruxelles

Københavns Lufthavn er i gang med at opføre en ny lavprisfinger. Et tilsvarende projekt i Bruxelles Zaventem er nu blevet stoppet.

Europas lavprisflyselskaber er i oprør over, at bygningen af en ny lavprisfinger i Bruxelles Zaventem lufthavnen er sat i stå efter protester fra fullservice-flyselskaberne. Terminalen var planlagt til at åbne den 25. oktober 2009 ved at ombygge en eksisterende finger til en ny lavpristerminal, men i en nylig retsafgørelse er der nedlagt fogedforbud mod byggeriets fortsættelse.

Dette på trods af, at der allerede er foretaget betydelige investeringer i ombygningen. BATA (Belgian Air Transport Association) truermed en retssag på vegne af de fullservice-flyselskaber, der ikke mener at være blevet hørt i processen.

Bruxelles Zaventem

Nuværende Terminal A i Bruxelles Zaventem

Lavprisflyselskaberne organisation ELFAA udtrykker forundring over fullservice-selskabernes holdning, idet den nye terminal vil blive tilgængelig for alle selskaber. I en pressemeddelelse anfører ELFAA, at lavprisflyselskaberne allerede repræsenterer ca. 35 % af den kommercielle flytrafik i Europa, hvorfor det er naturligt, at lufthavnene forsøger at tilpasse deres ydelser til disse selskaber, der repræsenterer hovedparten af væksten i europæisk luftfart gennem de seneste fem år.

ELFAA anfører, at det er urimeligt, at lavprisflyselskaberne skal betale for mange af de ydelser, som traditionelle lufthavne tilbyder alle deres kunder, men som lavprisflyselskaberne fravælger. Der er ifølge ELFAA tale om en urimelig kryds-subsidiering.

Københavns Lufthavn har også en lavprisfinger under opførelse. Den forventes åbnet i sommeren 2010. Et konkurrerende projekt Terminal A har også planer om at opføre en ny lavpristerminal på lufthavnsområdet. Dette har Københavns Lufthavn dog afvist at stille arealer til rådighed for. Sagen behandles i øjeblikket i Konkurrencestyrelsen.