Sun-Air Dornier 328JET (Foto: Oddgeir Tørresdal)

Sun-Air vender ryggen til indenrigsflyvning

Sun-Air vender ryggen til indenrigsmarkedet og skrinlægger planerne om ruter til Esbjerg og Thisted samt en entré på Aarhus-ruten. Det skuffer Esbjerg’s borgmester.

Siden Cimber Sterlings konkurs den 3. maj sidste år har adskillige danske såvel som udenlandske luftfartsselskaber analyseret mulighederne på de danske indenrigsruter grundigt. Cimber Sterling fløj nemlig på alle seks nuværende indenrigsruter og desuden kunne der for selskaber med den rigtige størrelse fly være et potentiale for nye ruter.

Mens Danish Air Transport allerede på konkursdagen gik ind på ruterne fra København til Sønderborg og Bornholm, ligesom Norwegian fulgte efter og startede på Karup få dage senere, så har man taget sig god tid hos Sun-Air.

Selskabet har kigget på mulighederne for at genåbne to ruter til Esbjerg og Thisted samt gå ind på ruten til Aarhus, hvor nedgangen i frekvenser og kapacitet efter Cimber Sterlings konkurs har været stor. Her kunne der være et potentiale for en operatør med den rigtige størrelse fly for at supplere SAS’ større fly.

Men sådan skulle det ikke gå. Sun-Air har besluttet at selskabet i stedet vil bruge de tre nye fly, som man modtager i løbet af i år, til at åbne nye udenrigsruter fra de jyske lufthavne. Det er den niche, som Sun-Air har haft de seneste 25 år, og det vil man holde fast i i stedet for at gå ind på indenrigsmarkedet.

Kræve millioninvestering
Sun-Air fløj i mange år mellem København og Thisted. Men efter at Sun-Air forlod Thisted, er lufthavnens anflyvningsudstyr blevet nedgraderet, og det ville kræve en investering på omkring tre millioner kroner af ejeren, Thisted Kommune, hvis lufthavnen igen skal bruges til ruteflyvning.

På ruten fra København til Aarhus har SAS besluttet at få Cimber A/S til at operere en stor del af de flyvninger, som SAS’ i dag opererer med sine egne 88-personers CRJ-900 fly eller større MD- og Airbus-fly. I stedet er det planen at Cimber A/S med en 68-personers ATR-72 maskine skal trække læsset og SAS-flyene kun skal assistere på de store morgen- og aftenafgange. Dermed vil SAS kunne indsætte flere frekvenser på ruten og dermed vil der sandsynligvis blive mindre trafik for Sun-Air at samle op.

Skuffet borgmester
I Esbjerg har Sun-Air sammen med det lokale erhvervsliv og Esbjerg Kommune været langt fremme med planer om at genåbne indenrigsruten til København efter 14 års pause. Men det projekt er nu skrinlagt.

Hos Esbjergs borgmester vækker Sun-Airs beslutning ærgrelse.

”Vi er overraskede og skuffede. Før jul havde jeg besøg af Sun-Airs ejer Niels Sundberg, der forsikrede mig om at ruten blev til noget. Men vi må tage beslutningen til efterretning og se om vi kan finde en anden operatør,” siger Johnny Søtrup (V), borgmester i Esbjerg Kommune.

”Passagerunderlaget og potentialet for en rute mellem Esbjerg og København har aldrig været større siden lukningen i 1999 end det er nu, hvor der skabes tusindvis af arbejdspladser inden for offshore,” understreger Johnny Søtrup.

Læs også:

Sun-Air opgiver Esbjerg-planer

Sun-Air overvejer at genåbne Thisted-rute