Svenske lufthavne vil hjælpe passagererne

Rejsende fra Swedavias 10 svenske lufthavne får fremover øget hjælp gennem en online chatfunktion på hjemmesiden. I CPH tøver man og vil indtil videre klare sig med telefon, e-mail og Facebook.

Hver eneste dag året rundt får medarbejdere hos Swedavias svenske lufthavne en lang række spørgsmål fra lufthavnenes mange rejsende.

Fremover bliver det lettere og mere smidigt at få kontakt og et hurtigt svar. Det sker gennem introduktionen af en særlig chat-funktion på Swedavias hjemmeside samt direkte på de 10 Swedavia-lufthavnes egne hjemmesider.

Her kan passagererne uafhængigt af flyselskab stille spørgsmål om, hvornår man senest skal checke ind til flyet, hvor meget håndbagage, der må medbringes samt hvordan vejrsituationen er.

“Vi ved, at vores kunder ofte er inde på hjemmesiderne og leder efter information om deres flyvning. Ved hjælp af chatten kan vi hurtigt vejlede og hjælpe passagererne,“ siger Therese Wilson, der er chef for Swedavias kundetjeneste.

Swedavia vil langsomt opbygge en vidensbank på basis af de mange spørgsmål fra kunderne. Så vil der være mulighed at håndtere en lang række af henvendelserne via standardiserede svar i chatten.

Chatfunktionen er åben fra kl. 07.00 til 19.00 alle ugens syv dage, og der kan søges informationer fra Arlanda og Bromma-lufthavnene i Stockholm, Gøteborg-Landvetter, Malmø-Sturup, Luleå, Umeå, Åre Östersund, Visby, Ronneby og Kiruna.

CPH vil bruge Facebook
I Københavns Lufthavn har man ikke umiddelbart planer om at indføre en chatfunktion. Her vil man i første omgang fortsætte med kontakt i terminalen, per e-mail, via telefon samt på Facebook.

“Vi udvikler konstant vores digitale løsninger på eksempelvis cph.dk, i vores app og på sociale medier. Det er vigtigt for os, at alle passagerer kan få svar på deres spørgsmål hurtigt og klart. Vores kundeservice modtager hver dag rigtig mange henvendelser, både i terminalen, men i høj grad også via telefon, e-mail og ikke mindst på Facebook,“ siger pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Pressechefen fortæller, at man forleden passerede 100.000 følgere på lufthavnens Facebook-side, og at det er opfattelsen, at det er medie, som både danske og udenlandske rejsende har taget til sig. Det er noget mere end de 54.000 følgere, som Sveriges største lufthavn Stockholm-Arlanda kan prale med.