Sverige trækker læsset for SAS

SAS’ passagervækst på det svenske marked var i juni over dobbelt så stor som for selskabets samlede rutenetværk.

SAS’ satsning på flere direkte leisure-ruter fra Stockholm og et bedre feeder-produkt fra svenske provinslufthavne til Stockholm Arlanda og Københavns Lufthavn ser ud til at give rigtig god gevinst for SAS. I hvert fald kan selskabet i juni notere sig en passagerfremgang på over 25 procent på flyruter til og fra samt inden for Sverige.

Det er en fremgang, der er over dobbelt så stor som for SAS’ samlede rutenetværk. Her var fremgangen i alt på 12,4 procent i forhold til juni sidste år. Det betød at over 2.727.000 passagerer i juni rejste med SAS.

Svært at finde ledig plads
Måneden bød desuden på en rekordhøj belægning. Således var 83 procent af sæderne på selskabets ruteflyvninger fyldt med passagerer. Det er den højeste andel i en juni måned for SAS. Det var især langdistanceflyene til Asien og USA, hvor det var svært at finde en ledig plads. Således havde SAS på langdistanceruterne en belægning på over 90 procent.

Den rekordhøje belægning var blandt andet et resultat af at den udbudte sædekapacitet per kilometer var langt mindre end den ekstra solgte sædekapacitet per kilometer. SAS øgede kun udbuddet med 5,9 procent, men tjente penge på 9,6 procent flere sæder per kilometer.

Hvis man indregner SAS’ charterflyvninger, så kommer belægningsprocenten op på 84,2 procent. De omkring 183.000 chartergæster, som i juni fløj med SAS på regulære 100 procent charterflyvninger, optog nemlig 93 ud af 100 pladser på charterafgangene.