Terminal A stævner staten

Folkene bag lavpristerminalen Terminal A har nu mistet tålmodigheden med Trafikstyrelsen. Derfor slæber de staten i retten for at få lov til at opføre den alternative terminal i Københavns Lufthavn.

Mere end fire år efter at de præsenterede deres idé for offentligheden, har folkene bag den alternative lavpristerminal, Terminal A, stadig ikke fået myndighedernes godkendelse til at stikke spaden i jorden og opføre terminalen i Københavns Lufthavns sydøstlige del.
Til gengæld kan Københavns Lufthavns lavprisfinger, CPH Go, snart fejre to års fødselsdag.
Men nu har Terminal A-folkene fået nok og har besluttet at stævne staten.
“Vi føler efter fire års sagsbehandling, at vi er blevet misbrugt så groft, at vi nu ikke har anden udvej end at gå rettens vej. Trafikstyrelsens ageren i den her sag er mildest talt mystisk,“ siger Flemming Hansen, bestyrelsesformand i Terminal A og tidl. konservativ transportminister, til Politiken.
Få lov eller ej
Konkurrencestyrelsen har brugt flere år på at vurdere om Københavns Lufthavne A/S er forpligtiget til at leje arealer ud til opførelsen af en konkurrerende lufthavnsterminal. Styrelsen var for knap et år siden tæt på at give Terminal A ret i, at de kunne leje jorden og bygge terminalen. Men beslutningen blev ikke til noget, da Trafikstyrelsen pludselig meddelte Konkurrencestyrelsen, at en række lovgivningsmæssige krav omkring security-kontrollen i lufthavnsterminalen forhindrede opførelsen af den alternative terminal. Trafikstyrelsen havde ellers tidligere givet grønt lys til projektet.
Nu vil folkene bag Terminal A have et klart svar fra Trafikstyrelsen og transportminister Henrik Dam Kristensen. Kan de få lov at opføre en terminal eller ej?
“Hverken transportminister eller Trafikstyrelsen har – som de ellers skal – givet hverken rettidige eller entydige svar og forhaler blot processen. På hvis vegne ved vi ikke. Sagen har stået på i 4 år, hvor Konkurrence- og forbrugerstyrelsen har arbejdet meget seriøst med sagen, men Trafikstyrelsen har forsøgt at forhale processen, som ellers vil give grønt lys for konkurrence på terminalområdet – en konkurrence, der ifølge Konkurrence og forbrugerstyrelsen kommer passagererne til gode,“ siger Mogens Kornbo, der er en af initiativtagerne til Terminal A, til CHECK-IN.dk
“Men nu er vores tålmodighed sluppet op og vi har valgt at indstævne såvel transportministeren som Trafikstyrelsen for at få et klart svar fra dem: Er der et problem – og i så fald hvilket. Nu har de haft flere år til at tænke over dette – vi har brug for et klart svar så vi kan løst dette og komme videre,“ understreger Mogens Kornbo.
Ingen aktuelle planer
Transportminister Henrik Dam Kristensen sagde i januar, at han ikke umiddelbart havde planer om at ændre på reglerne for lufthavnssikkerhed, sådan som Konkurrencerådet ellers havde opfordret ministeren til. Rådet gav Terminal A medhold, men havde ikke hjemmel til at lave de ændringer i luftfartsloven, som var nødvendige. Derfor opfordrede rådet ministeren til at tage affære. Men det afviste han.
“Jeg har ingen aktuelle planer om at ændre luftfartsloven på sikkerhedsområdet. Lovbestemmelserne på sikkerhedsområdet er nøje afstemt, og det ikke noget man uden videre ændrer på. Det er alvor,“ sagde Henrik Dam Kristensen dengang.