Thai Airways-fly i Københavns Lufthavn. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Thai Airways får grønt lys fra EU

Thai Airways har bestået den ekstra auditering, som de europæiske luftfartsmyndigheder har gennemført. Dermed kan selskabet fortsat flyve til og fra Europa.

Der vil fortsat lette og lande fly fra Thai Airways i Københavns Lufthavn og i de 10 andre europæiske lufthavne, som selskabet har ruter til. Det står klart efter at flyselskabet har bestået den ekstraordinære auditering, som European Aviation Safety Agency (EASA) har gennemført.

I november var EASA på inspektion i Bangkok hos de thailandske luftfartmyndigheder i kølvandet på en lignende inspektion gennemført af de amerikanske luftfartmyndigheder, Federal Aviation Administration (FAA), i juli. Her fandt man 41 problematiske issues, som thailænderne skulle få styr på. Ved en opfølgende inspektion i oktober kunne FAA konstatere, at der ikke var kommet tilstrækkelig styr på tingene.

Hvis ikke tingene havde ændret sig gevaldigt siden FAA-besøgene, så kunne det tænkes, at EASA gav Thailand og landets flyselskaber en eller anden form for sanktion. Det kunne være en frist til at få tingene i orden, påbud om kun at måtte bruge helt bestemte fly på flyvninger til Europa eller et forbud mod at åbne nye ruter til Europa.

Det blev dog ikke tilfældet. I hvert fald ikke for Thai Airways’ vedkommende. De må fortsat flyve til og fra Europa.

Røde flag
Uroen omkring de thailandske luftfartmyndigheders arbejde startede i marts i år, hvor den internationale luftfartsorganisation ICAO første gang påpegede det de kaldte væsentlige problemer med sikkerheden. Det var primært relateret til hvordan myndighederne i Thailand certificere landets luftfartsselskaber.

De thailandske myndigheder fik en frist på 90 dage til at få styr på tingene. De startede da også en recertificering af alle landets luftfartsselskaber, men det var ikke nok til at forhindre, at ICAO i juni gav Thailand et rødt flag på organisationens liste over landenes luftfartssikkerhed. Kun 12 andre lande har røde flag.

Det fik de japanske luftfartmyndigheder og FAA på banen. Efter inspektionerne i juli og oktober valgte FAA i starten af december at nedgradere Thailand til et såkaldt kategori 2-land hvad angår luftfartssikkerhed.

En kategori 2-rating betyder, at landet enten mangler de love eller regler, der er nødvendige for at føre tilsyn med luftfartsselskaber i overensstemmelse med internationale minimumsstandarder, eller at landets civile luftfartsmyndigheder har problemer med teknisk ekspertise, uuddannet personale, registrering, eller inspektionsprocedurer.

Nedgraderingen forhindrer Thai Airways i at genåbne den rute til Los Angeles, som selskabet lukkede i oktober, eller oprette andre USA-ruter.

Boeing 777-300ER fly fra Thai Airways i Københavns Lufthavn. Foto: Morten Lund Madsen.