(Foto: P. Pigeyre)

Thai Airways under pres fra flere sider

Undtagelsestilstanden i Thailand gør det ikke nemmere for Thai Airways, der er presset af især Mellemøst-selskaber og kom ud af 1. kvartal med dundrende underskud.

Thai Airways kom ud af første halvår af 2014 med et dundrende underskud på 2,6 mia. baht, svarende til 435 mio. danske kroner. Selskabet forventer at de røde tal fortsat vil dominere regnskabsbøgerne de næste fire måneder.

Det skyldes blandt andet den fortsatte politiske uro i Thailand og i særdeleshed i hovedstaden Bangkok. Uroen kulminerede foreløbig i fredags, da militæret indførte undtagelsestilstand i landet. Turister fra hele verden har gennem længere tid vendt ryggen til Bangkok og Thailand som en konsekvens af uroen. Eksempelvis faldt antallet af kinesere, der flyver med Thai Airways mellem Kina og Thailand, med knap 26 procent i årets første kvartal. Og selskabets belægningsprocent faldt fra 75,8 procent i første kvartal sidste år til 71,7 procent i samme periode i år.

Ekstra ondt
Konsekvenserne af den politiske uro sætter reelt Thai Airways under dobbelt pres. For i forvejen kæmper selskabet indædt mod de fremadstormende og stenrige selskaber fra olieemiraterne langs Den Persiske Golf.

Det er således ikke blot de europæiske flyselskaber, der på trafikken mellem Europa og Asien mærker en stærkt stigende konkurrence fra selskaberne fra olieemiraterne langs Den Persiske Golf. Det gør man også i Asien. Og her gør det ekstra ondt, da Emirates, Qatar Airways og Etihad også stjæler megen af den trafik mellem Europa og Australien, som traditionelt er gået via store asiatiske trafikknudepunkter som Singapore, Bangkok og Hong Kong.

Thai Airways’ underskud i årets første kvartal står i skærende kontrast til samme periode sidste år, hvor Thai Airways præsterede et overskud på knap 1,4 mia. kroner. Det samlede resultat for hele 2013 endte dog med et minus på 2,2 mia. kroner.

Selskabet flyver mellem København og Bangkok med Boeing 777-fly.