Danske Thomas Cook Airlines Scandinavia samarbejder tæt med sine søsterflyselskaber i Thomas Cook-koncernen. Ens flyflåde er det seneste skridt. Ét fælles flyselskab har dog lange udsigter.
(HAMBURG) Smilet sidder bredt henover hovedet på Torben Østergaard, direktør for Thomas Cook Airlines Scandinavia, på denne ellers særdeles tågede fredag. For Østergaard og co. i det danske charterflyselskab er ved at få seks nye Airbus A321-fly. Og i dag skal det tredje fly, OY-TCD, der ellers blev leveret for en uge siden, på en tur fra København tilbage til Airbus-fabrikken i Hamburg. Ombord er medarbejdere fra Thomas Cook Airlines Scandinavia og fra søsterselskabet Spies Rejser samt diverse samarbejdspartnere og medier.
Formålet med turen er at vise det spritnye fly frem og besigtige den fabrik, hvor de sidste tre fly snart vil blive samlet.
Flyindkøbet er ikke blot isoleret til Thomas Cook Airlines Scandinavia. Flyselskabet er nemlig en del af den store rejsekoncern Thomas Cook, der har yderligere tre ”in-house” flyselskaber. Britiske Thomas Cook Airlines, belgiske Thomas Cook Airlines Belgium og tyske Condor.
Thomas Cook-koncernen har bestilt i alt 23 Airbus A321-fly til fordeling mellem de fire flyselskaber. Et nyt fly til Condor taxier da også rundt på forpladsen foran produktionshallerne i Hamburg. De nye fly erstatter ældre Airbus A320’ere og Boeing 757’ere.
Relativt ukoordineret
Tanken bag fællesindkøbet er at ensarte de fire flyselskabers flyflåder. Det er det seneste skridt i et tættere og tættere samarbejde mellem de fire flyselskaber.
”Vi samarbejder på områder som fælles brændstofkontrakter, handlingaftaler og drift af it-systemer,” forklarer Torben Østergaard til CHECK-IN.dk, mens vi venter på at tågen skal lette og OY-TCD kan bringe os fra Hamburg tilbage til København efter en lynrundvisning på Airbus-fabrikken.
”Indtil omkring to år siden arbejdede vi relativt ukoordineret. Men det har ændret sig meget. Tilsammen ar vi 88 fly og flyver til mange af de samme destinationer i Sydeuropa og Østen. Derfor giver det rigtig god mening,” understreger Torben Østergaard.
Ikke lige nu
At tage skridtet fuldt ud og blive ét paneuropæisk flyselskab ligger dog ikke lige i kortene foreløbig.
”Tiden arbejder for det, men er ikke til det lige nu,” pointerer Torben Østergaard.
Det skyldes blandt andet, at det ville skabe nogle problemer i forhold til de trafikaftaler, som regulerer hvilke flyselskaber, der eksempelvis kan flyve mellem Danmark og Tyrkiet. Det kan kun selskaber, som har en dansk eller en tyrkisk driftstilladelse, kaldet Air Operators Certicate (AOC). Det har Thomas Cook Airlines Scandinavia. Men det er ikke sikkert at ét fælles selskab ville kunne få.