Jan Palmérs plan for genopretning af Estonian Air ser så småt ud til at give gevinst.
Det, der ikke lykkedes for Jan Palmér i Cimber Sterling, ser nu ud til at lykkedes i Estonian Air.
Svenskeren, der var direktør for Cimber Sterling frem til konkursen i maj sidste år, er nemlig ved at få det kriseramte estiske luftfartsselskab tilbage på sporet. En drastisk restruktureringsplan kan direkte aflæses på bundlinjen, hvor juni var den første måned med overskud i næsten tre år.
Selskabets regnskab for andet kvartal 2013 viser et minus på kun 900.000 euro. Det er en forbedring på 80 procent i forhold til samme kvartal året før. Samtidig steg omsætningen med 20 procent til 19,5 mio. euro.
Andet kvartals regnskab står desuden i skærende kontrast til regnskabet for årets første kvartal. Her måtte Jan Palmér notere sig et underskud på bundlinjen på 4,9 mio. euro og en omsætning på 16,2 mio euro.
Halvering af medarbejderstab
Restrutureringsplanen har blandt andet betydet en halvering af medarbejderstaben fra 341 til 171 ansatte. Desuden arbejder Palmér på, at forenkle selskabets flyflåde til kun at bestå af én flytype i 2015. I dag opererer Estonian Air tre CRJ-900 og tre Embraer 170 fly efter at et Boeing 737-500 fly er blevet leveret tilbage til leaser. Hvilken flytype Estonian skal flyve videre med efter 2015 er endnu ikke afgjort.
Samtidig har selskabet frasolgt sit datterselskab AS Estonian Air Regional til Fort Aero BBAA OÜ. Datterselskabet havde ingen fly og ingen ansatte på salgstidspunktet.