CRJ 900 fra Xfly opereret på vegne af SAS. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

Tidligere SAS-partner indgiver konkursbegæring

Estiske Nordica, der siden 2017 og frem til 1. november i år har fløjet for SAS som Xfly, har foretaget en finansiel nødlanding. Dermed mister 580 ansatte deres arbejde.

Det er i disse uger ni år siden, at estiske Nordic Aviation Group (Nordica) sendt første fly på vingerne på en flyvning fra Tallinn til Amsterdam den 8. november 2015.

Flyselskabet var etableret i kølvandet på konkursen i Estonian Air, hvor den estiske stat blev tvunget til at indgive konkursbegæring, da EU-Kommissionen havde afgjort, at flyselskabet havde fået ulovlig statsstøtte, som skulle betales tilbage, hvilket ikke var muligt.

Siden SAS med virkning fra den 1. november 2024 afsluttede kontrakten med Nordica og datterselskabet Regional Jet OÜ (XFly), har selskabets fremtid dog hængt i en tynd tråd, og onsdag formiddag oplyser selskabet til det estiske nyhedsmedie ERR.ee, at den estiske regering, der ejer selskabet, har besluttet sig for at begære selskabet konkurs.

Dermed sluttede drøftelserne med den danske finansmand Lars Thuesen om at overtage selskabet uden resultat. 

Mulig investor trak sig
Ifølge en pressemeddelelse fra Nordica har man truffet beslutningen på baggrund af, at Lars Thuesen har besluttet sig for ikke at ville overtage selskabet, hvorfor konkurs var den eneste udvej, der var tilbage.

“Desværre meddelte den potentielle investor i mandags, at han ikke har til hensigt at fortsætte med privatiseringen på grund af for store risici,” forklarede Kadri Land, forkvinde for Nordic Aviation Groups bestyrelse.

Ifølge selskabets koncernchef Remco Althuis vil begæringen om konkurs blive indgivet hurtigst muligt, men selskabets ansatte og samarbejdspartnere har allerede modtaget beskeden. I de kommende uger vil flyene blive tilbageleveret til leasingselskaberne.

Det er dermed en luftfartskoncern med 579 ansatte, hvor 286 arbejder i Estland, enten direkte ansat i virksomheden eller gennem personalebureauer, der har foretaget en finansiel nødlanding.

Nordic Aviation Group havde en årlig omsætning på 90 millioner euro, eller hvad der svarer til 670 millioner danske kroner. 

7,4 millioner passagerer fløjet for SAS
Fra 2017 og frem til efteråret 2024 har Nordica via Xfly haft kontraktflyvninger for SAS, og det er samlet blevet til 136.000 flyvninger med i alt 7,4 millioner passagerer med selskabets ATR 72-600 og CRJ900.

“Gennem disse år har vores teams arbejdet tæt sammen, navigeret i udfordringer og fejret succeser undervejs. Vi er taknemmelige for det, vi har opnået sammen, og værdsætter den tillid, SAS viste Xfly som en del af denne rejse,” lød det for et par uger siden fra selskabet, da kontrakten med SAS sluttede.

Siden den 31. oktober 2024 har en CRJ900 (ES-ACM) dog været i produktion for SAS, men dette fly returnerede sent tirsdag aften fra København til Tallinn. Derudover har to CRJ900 (ES-ACD og ES-ACM) også været på vingerne for norske Widerøe siden den 3. november, og disse fly vendte også tilbage til Tallinn tirsdag aften.

 

Relaterede artikler:

Efter bud fra Lars Thuesen: Estland giver grønt lys

Jettime-ejer i spil til at overtage Nordica

Presset flyselskab: ”Konkurs er en mulighed” (opd.)