- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Tjente næsten 22.000 kroner på at opgive flysæde

En passager tjente et stort beløb ved at lade sig ombooke til en anden flyvning, og det er tilsyneladende ikke en usædvanlig situation, men skyldes personalemangel og stor efterspørgsel fra kunderne.  

Da den 30-årige ejendomsmægler Megan Keaveny var på vej fra New York til byen West Palm Beach i Florida sammen med sin kæreste og en gruppe venner, fik et hun et tilbud, som hun endte med ikke at kunne takke nej til.

Keavenys kæreste og venner havde allerede boardet flyet fra Delta Air Lines i LaGuardia-lufthavnen i New York, men hun befandt sig fortsat ved gaten, da en af de ansatte annoncerede, at flyselskabet ledte efter 22 passagerer, som var villige til at opgive deres sæde på flyvningen.

Ejendomsmægleren havde oprindeligt betalt 358 dollars (2.620 kroner) for sin billet, men nu blev hun tilbudt 1.300 dollars, hvilket svarer til 9.518 kroner. Beløbet var dog ikke stort nok til at lokke Megan Keaveny, og derfor gik hun ombord på flyet.

Fik pludseligt travlt
Et kort øjeblik efter at hun havde sluttet sig til sine venner og kæreste, lød det dog fra højtaleren, at prisen nu var steget til 2.500 dollars (18.313 kroner), hvilket var nok til at få Megan Keaveny og en håndfuld andre passagerer til at forlade flyet igen.

I den tid, som det tog dem at komme tilbage til gaten, steg prisen yderligere således, at de nu blev tilbudt 3.000 dollars, som svarer til 21.980 kroner, og det fik hende til at skruet tempoet op, fortæller ejendomsmægleren.

”Jeg brækkede næsten min nakke, da jeg spurtede ned ad gangen,” udtaler Megan Keaveny til det amerikanske erhvervsmedie CNBC.

Efterfølgende fik hun pengene udbetalt, fløj til Fort Lauderdale i stedet og betalte 50 dollars (366 kroner) for en tur med Uber til West Palm Beach, hvor hun ankom til blot et par timere senere end resten af selskabet. Hun tilføjer desuden, at hun ligeledes blev tilbudt at opgive sædet på den flyvning, som hun blev ombooket til.

Mangler personale
Ifølge eksperter er den oplevelse ikke ualmindelig, selvom det beløb, som Keaveny endte med at blive betalt, var stort. Det skyldes, at flyselskaberne i foråret ønskede at kapitalisere på den øgede efterspørgsel i kølvandet på COVID-19-pandemien og derfor solgte mange rejser.

Efterfølgende er det blevet en udfordring, at selskaberne ikke har tilstrækkeligt personale til at afvikle flyvningerne blandt andet på grund af de mange fyringer under pandemien samt sygdomstilfælde med COVID-19 blandt det tilbageværende personale.

I en situation hvor en given afgang er overbooket, ender flyselskaberne derfor ofte med at tilbyde passagererne et beløb i bytte for deres sæde på flyvningen, selvom selskaberne faktisk ikke er forpligtet til det.

Skal helst ske frivilligt
Flyselskaberne i USA kan fjerne passagererne fra en flyvning uden at spørge dem først, men de rejsende vil så være omfattet af lovgivningen på området, hvilket betyder, at selskabet er forpligtet til at refundere to gange billetprisen – op til 750 dollars (5.500 kroner) – hvis det fly, passagererne ombookes til, afgår en til to timer senere end den oprindelige afgang.

Såfremt de rejsende skal vente længere end to timer, skal de kompenseres med fire gange billetprisen, hvilket kan være helt op til 1.550 dollars (11.355 kroner).

Der er i særdeleshed to grunde til, at flyselskaberne i visse tilfælde vælger at tilbyde passagerer, der frivilligt lader sig ombooke, et højere beløb, end lovgivningen kræver. Selskaberne ønsker både at opretholde den bedst mulige relation til kunderne, men også at flyvningerne afgår så rettidigt som muligt.

”Hvis et fly bliver forsinket i to timer, fordi der opstår udfordringer med at få folk til at forlade det, så er der nu ikke piloter og personale nok til at sikre, at det ikke får følgevirkninger i andre dele af netværket. Før pandemien risikerede flyselskaberne ikke, at hele deres netværk faldt fra hinanden, hvis en eller to flyvninger gik i kludder,” siger senior produktspecialist Willis Orlando fra tjenesten Scott’s Cheap Flights.


Relaterede artikler:

Pilotmangel: American Airlines sætter 100 fly på jorden

Pilotmangel tvinger flyselskaber til at bruge busser

”Ketchupeffekt” hos flyselskaber skaber pilotmangel