American Eagle Bombardier CRJ900 opereret af Mesa Airlines.

Pilotmangel: American Airlines sætter 100 fly på jorden

American Airlines har været nødt til at sætte omkring 100 regionale jetfly på jorden som følge af pilotmangel. Tidligere har United Airlines groundet samme antal fly.

Amerikanske flyselskaber mangler piloter til at flyve flyene – særligt de mindre regionale fly.

Hos American Airlines – USAs største flyselskab – er man blevet nødt til at lade omkring 100 regionale jetfly stå på jorden, da der ganske enkelt er for få piloter i selskabet.

”Der er en ubalance mellem udbud og efterspørgsel lige nu, og det er særligt hos de regionale flyselskaber. Vi har sandsynligvis hundrede fly – næsten hundrede fly, der ikke er, ikke er produktive lige nu, da de ikke flyver,” siger Robert Isom, koncernchef i American Airlines, ifølge Business Insider.

De parkerede fly har plads til mellem 50 og 76 passagerer. Robert Isom har dog forklaret, at American delvist har kompenseret for de manglende regionale fly ved at indsætte større fly på indenrigsruterne.

Laver aftaler med busselskaber
American Airlines er imidlertid i gang med at ansætte 2.000 nye piloter. Koncernchefen mener, at hvis der er de rette incitamenter, så er det også muligt at løse problemet med pilotmanglen.

Generelt set har amerikanske flyselskaber udfordringer med at skaffe piloter, og det sker, mens den travle sommersæson er begyndt. Det er særligt regionale flyselskaber, der er ramt, da piloter herfra i øjeblikket typisk rykker til større flyselskaber.

Flere selskaber har derfor måttet indstille ruter, og på den baggrund er der lavet særlige aftaler med busselskaber. I stedet for fly bliver der sat busser ind, der kan transportere passagererne på landjorden mellem to forskellige lufthavne.

I begyndelsen af juni begyndte busselskabet Landline at transportere passagerer mellem Philadelphia International Airport og de regionale lufthavne Allentown og Atlantic City. Og i april i år begyndte Landline at køre for United Airlines med udgangspunkt fra Denver International Airport.

Flyselskab vil reducere krav til træningserfaring
United Airlines benytter sig således af bustransport til sine kunder, da selskabet – ligesom American Airlines – også har problemer med at få det rette antal piloter. I december sidste år satte United 100 regionale fly på jorden og har derfor også måtte skære ned i antal ruter og frekvenser.

”Pilotmanglen for industrien er reel, og de fleste flyselskaber vil simpelthen ikke være i stand til at realisere deres kapacitetsplaner, fordi der simpelthen ikke er nok piloter – i hvert fald ikke i minimum de næste fem år,” lød det i april fra Scott Kirby, koncernchef i United Airlines, ifølge amerikanske CNBC.

Problemet med pilotmangel blev stort under coronapandemien, da tusindvis af piloter blev førtidspensioneret. De amerikanske flyselskaber forventer, at det lave udbud af piloter vil fortsætte, efterhånden som flere nærmer sig pensionsalderen på 65 år.

En del af processen for flyselskaber i forhold til at få ansat nye piloter er at få dem forberedt til at flyve i selskabet. Det regionale flyselskab Republic Airways, der flyver på vegne af Delta Air Lines, United Airlines og American Airlines, har spurgt de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, om lov til at ansætte piloter direkte fra deres træningsakademi, LIFT.

De fleste piloter har ifølge Business Insider i øjeblikket brug for 1.500 timer for at blive ansat af et flyselskab, men Republic Airways ønsker at reducere kravet til 750 timer. Selskabet understreger, at det ikke vil nedprioritere sikkerheden, men ønsker en mere specifik og intensiv træning af piloter.

 

Relaterede artikler:

Pilotmangel tvinger flyselskaber til at bruge busser

”Ketchupeffekt” hos flyselskaber skaber pilotmangel

Flyselskaber kæmper for at tiltrække arbejdskraft