American Airlines har indgået partnerskab med busselskabet Landline om at transportere passagerer. Foto: American Airlines/Landline

Pilotmangel tvinger flyselskaber til at bruge busser

Amerikanske flyselskaber må indstille ruter på grund af pilotmangel. Derfor er flere selskaber nu begyndt at samarbejde med busselskaber for at transportere passagerer på de kortere ruter.

Manglen på piloter i USA er nu tilsyneladende så stor, at der i stedet bliver ekstra arbejde til landets buschauffører.

En række amerikanske flyselskaber har nemlig været tvunget til at indstille flere ruter, da der ganske enkelt ikke er piloter nok til at flyve flyene. I stedet bliver der indgået aftaler med busselskaber, som kan transportere passagererne på landjorden mellem to forskellige lufthavne. Det skriver New York Post.

USAs største flyselskab, American Airlines, annoncerede tidligere i april et partnerskab med busselskabet Landline, som fra 3. juni 2022 vil transportere passagerer mellem Philadelphia International Airport og de regionale lufthavne Allentown (117 kilometer væk) og Atlantic City (90 kilometer væk).

Også United Airlines har lavet en aftale med Landline, der har base i Fort Collins i delstaten Colorado. Busselskabet begyndte 1. april 2022 at køre passagerer mellem Denver International Airport til eller fra Breckenridge og Fort Collins.

Pilotmangel i USA mindst fem år frem
Ifølge Regional Airline Association vil USA i de næsten 15 år miste halvdelen af alle sine piloter, da de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, pålægger alle piloter at gå på pension ved 65-års alderen.

I løbet af de næste syv år forventer American Airlines at miste 5.000 ud af i alt 15.000 piloter som følge af pension.

Amerikanske flyselskaber håber at ansætte 13.000 piloter i år, men USA uddanner ”kun” mellem 5.000 og 7.000 piloter hvert år. Det siger Scott Kirby, der er koncernchef i United Airlines.

”Pilotmanglen for industrien er reel, og de fleste flyselskaber vil simpelthen ikke være i stand til at realisere deres kapacitetsplan, fordi der simpelthen ikke er nok piloter – i hvert fald ikke i de næste fem plus år,” sagde han i sidste uge.

Uniteds regionale partnere har sat 150 fly på jorden som følge af den udfordrende situation med pilotmangel.

Største antal tabte ruter siden 9/11
Manglen på piloter er imidlertid mest udtalt hos regionale flyselskaber i USA. Her er sæderne i cockpittet i høj grad blevet forladt til fordel for ansættelser i større flyselskaber. Dette resulterer i, at de mindre fly bliver sat på jorden, og de kortere ruter indstilles.

”Lige nu har vi ikke planlagt med det antal regionale fly, der skal flyve hen over sommeren, som vi gerne vil have. Dette er en fantastisk mulighed for folk, der ønsker at komme ind og flyve. De kan tjene mange penge,” siger Robert Isom, koncernchef i American Airlines, til CNBC ifølge TIME.

Regionale fly spiller en afgørende rolle i at fragte passagerer fra mindre markeder til de større hub-lufthavne.

”Dette er det centrale punkt. Vi har ikke set dette niveau af rutetab siden lige efter 9/11, hvor krisen ændrede fly kontra køre-ligningen. Jeg forventer, at denne dårlige situation bliver værre, før den bliver bedre, uanset hvad vi gør,” siger Faye Malarkey Black, administrerende direktør for brancheforeningen Regional Airline Association.

I forsøget på at finde nye piloter har de regionale flyselskaber Breeze Airways og SkyWest Airlines begyndt at se langt ud over den amerikanske landegrænse. Selskaberne har således sat hårdt ind på at hente piloter fra Australien.

 

Relaterede artikler:

Flyselskaber kæmper for at tiltrække arbejdskraft

”Ketchupeffekt” hos flyselskaber skaber pilotmangel

Pilotmangel nærmer sig en million