De to piloter har ikke noget med den aktuelle sag at gøre. Foto: Delta Air Lines

”Ketchupeffekt” hos flyselskaber skaber pilotmangel

En stigende efterspørgsel på flyrejser – særligt omkring ferieperioder – skaber udfordringer hos amerikanske flyselskaber, der pludselig ikke har piloter nok til at betjene flyene.

Gennem det seneste år har efterspørgslen på flyrejser været stærkt reduceret som følge af coronapandemien.

Mange flyselskaber har afskediget eller lavet orlovsløsninger til personale for at komme gennem krisen. Når efterspørgslen så pludselig stiger – den såkaldte “ketchupeffekt” – kan det skabe udfordringer hos selskaberne, der hermed potentielt set ikke har eksempelvis piloter nok til rådighed.

Dette har særligt amerikanske flyselskaber oplevet – og herunder især Delta Air Lines. Flyselskabet, der før krisen var landets næststørste, måtte søndag aflyse cirka 100 flyvninger på grund af mangel på besætning. Det skriver nyhedsbureauet AP.

Delta Air Lines havde over én million passagerer i løbet af påskedagene, hvilket var det højeste antal, siden coronapandemien brød ud sidste år.

”Delta har arbejdet med forskellige faktorer – herunder bemanding, stort antal medarbejdervaccinationer og piloter, der vender tilbage til aktiv status,” oplyser flyselskabet, der også nævner, at nogle ansatte har fået bivirkninger af COVID-19-vaccinen.

Fjernede blokering af midtersæder
Aflysningerne hos Delta Air Lines skyldes således i høj grad underskud af piloter. Flyselskabet oplevede en stigende rejselyst i påskedagene, og det var tilsyneladende en for stor mundfuld at finde piloter til de mange planlagte afgange. Der var særligt mange aflysninger fra basen i Atlanta Hartsfield-Jackson International Airport og Detroit Metropolitan Airport.

For at øge passagerkapaciteten på de afgange, der blev gennemført, fjernede Delta Air Lines søndag og mandag blokeringen af midtersæder på flere afgange. I sidste uge meddelte flyselskabet ellers, at dette først ville ske fra maj. Der var angiveligt blot tale om et midlertidigt tiltag i forbindelse med påsken.

Blokeringen af midtersæder hos Delta Air Lines blev en realitet i april sidste år for at skabe mere plads mellem passagererne for at undgå smittespredning.

Aflyste flere hundrede afgange op til jul
Udfordringerne med at have piloter nok til de planlagte flyafgange er ikke nyt hos Delta Air Lines. I dagene op til jul sidste år måtte selskabet aflyse 325 flyvninger på grund af vinterstorm, men det var ikke kun vejrsituationen, der skyldtes aflysningerne.

Det blev også hurtigt en udfordring af finde piloter nok til afgangene i julen, skriver Business Insider. Delta Air Lines har ikke lavet orlovsløsninger for sine piloter under pandemien, men har i stedet reduceret antallet af piloter gennem frivillige aftrædelsesordninger. Det har betydet, at over 2.000 piloter har forladt selskabet.

Den reducerede arbejdsstyrke har dog også bevirket, at der har været udfordringer med at have et tilstrækkeligt antal piloter til de enkelte flytyper. Omskoling har derfor fyldt meget i træningen og har undertiden skabt mangel på piloter til de enkelte flytyper.

Næste travle ferieweekend for Delta Air Lines bliver sandsynligvis Memorial Day i slutningen af maj. Efterspørgslen på billetter forventes dog at stige fortsat frem mod dette, i takt med at flere amerikanere bliver vaccineret og dermed får grønt lys til at rejse indenrigs.

 

Relaterede artikler:

Alle Delta-piloter kan være tilbage til efteråret

Piloters færdigheder bliver ”rustne” under coronakrisen

Piloter skal holde 48 timers pause efter Pfizer-vaccine